מאמרים בעקבות חודש אדר- חודש אדר בראי חז"ל א- חודש השנים עשר בחודשי השנה מניסן וחודש השישי מתשרי. ב- שם החודש כשאר החודשים העבריים שהועלה מבבל, ונזכר בספר עזרא ובמגילת אסתר. ג- מזלו של חודש אדר: דגים, וכל החודשים מזלם מופיע בלשון יחיד (שור, טלה, עקרב וכו'), רק אדר מופיע בלשון רבים על שם שני "אדרים" שישנם בשנים מעוברות.
קרא עודמאמרי חז"ל על פורים, מקורות
קרא עודמי הוא העמלק היום? בבראשית (פרק לו, יב) "ותמנע היתה פילגש לאליפז בן עשו ותלד לו את עמלק" ואמרו בסנהדרין (צט, ב) כיון שאברהם, יצחק ויעקב לא קיבלוה ורצתה מאד להידבק בזרעו של אברהם ולכן כעונש על זה יצא ממנה עמלק שמצער את ישראל כי לא היו צריכים לרחקה מתחת כנפי השכינה (יד רמה לסנה' צט, ב) וצאצאיה מכונים "ראשית גויים" (במדבר כד, כ).
קרא עודעמלק הוא נכדו של עשו, בנו של אליפז שיצא מתמנע שנמנע אברהם לגיירה, ועבור סירוב זה יצא ממנה עמלק שאלת השאלה, אם עמלק הוא נכדו של עשו, האם חל עליו הציווי של "לא תתעב אדומי" (דברים כג,ה) כלומר הציווי חל גם על עמלק שהוא מזרעו של עשו, והוא אחינו "לא תתעב אדומי", "ואתם עוברים בגבול אחיכם בני עשו" (דברים ב,ד) ואמרו רז"ל (בב"ר כב) "אע"פ שהם בני עשו – אחיכם הם" וא"כ כל יוצאי עשו הורחקו רק ג' דורות אבל אז אפשר לגיירם ולקרבם ואז גם זרע עמלק יש לקרב ואיך התורה מצווה על מחייתו לכל הדורות?
קרא עודהתורה מצווה אותנו על איסור נקמה "לא תיקום ולא תיטור את בני עמך" התורה מצווה אותנו על איסור נקמה "לא תיקום ולא תיטור את בני עמך" (ויקרא יט,יח) וכאן התורה מדגישה את "בני עמך" כלומר היהודים ולא נכרים, אבל חכמינו ז"ל כתבו שהנקמה היא "מידה גרועה" ואסור להתנהג בה גם כלפי זרים כי אם נשתמש בה כלפי שאינם בני ברית נבוא להיות נקמנים גם כלפי אחים, ולכן יש להתרחק ממנה ולתעב אותה, וישראל קדושים רחוקים ממנה, ברם ישנם מאמרים בדברי חז"ל המצביעים שמותר לנקום ולשמוח במפלת רשעים "באבוד רשעים רינה" (משלי יא,י), וישראל אמרו שירה בעלותם מן הים אחרי טביעת המצריים, וגם חג פורים אנו חוגגים אותו לכאורה על מפלת האויב העמלקי ובניו,
קרא עוד"עצמות החפץ של היות טוב לכל, בלי שום הגבלה בעולם כלל, בין בכמות הניטבים ובין באיכותו של הטוב, זהו הגרעין הפנימי של מהות נשמתה של כנסת ישראל, זאת היא ירושתה ונחלת אבותיה"
קרא עודא- "לא תיקום ולא תיטור את בני עמך" (ויקרא יט, יח) והנקמה היא בפועל, והנטירה היא בלב
קרא עודא- "לא תיקום ולא תיטור את בני עמך" (ויקרא יט, יח) והנקמה היא בפועל, והנטירה היא בלב
קרא עודפורים מדאורייתא או מדרבנן
קרא עודפורים וארץ ישראל מתוך מגילת אסתר חג פורים ונסיו התרחשו בגלות פרס אחרי חורבן בית המקדש הראשון שנחרב על ידי נבוכדנצאר מלך בבל שמלך ביד רמה במשך ארבעים וחמש שנים, הנביא ירמיה (פרק כה) ניבא על החורבן, וכעבור שבעים שנה תכלה מלכות בבל ותרד מגדולתה "והייתה כל הארץ הזאת לחרבה לשמה... (ירמיה כה, יא) ותבוא מלכות פרס ותשלוט במקומה ותצווה על בנין בית שני והשבת כלי המקדש (עיין רש"י בספר עזרא פרק א,א) והקב"ה הודיע על ידי ירמיהו כי לפי מלאת לבבל שבעים שנה אפקוד אתכם (ירמיה כט,ב ומגילה יא,ב) ובסוף ימי מלכות דריוש, ששכח את נדרו, בא זרובבל בן שאליתיאל יועצו של דריוש והזכיר לו את נדרו, ומיד קרא לחתנו כורש להיות אחראי על בניית בית המקדש, ומיד הוציא כרוז בכתב ובעל פה ליהודים לעלות לארץ ולהתחיל בהכנות לבנין בית שני (עיין עזרא פרק א ופרק ג ופרק ד) והיתה עליה ראשונה בראשות זרובבל "ועלו קרוב לחמשים אלף עולים"
קרא עודנס פורים ובנין המקדש השני חג פורים ונסיו התרחשו בגלות פרס אחרי חורבן בית המקדש הראשון שנחרב על ידי נבוכדנצאר מלך בבל, והנביא ירמיה (פרק כה) ניבא שכעבור שבעים שנה תכלה מלכות בבל תרד מגדלותה "והיתה כל הארץ הזאת לחרבה לשמה" (ירמיה כה,יא) ותבוא מלכות פרס ותשלוט במקומה ותצווה על בנין בית שני והשבת כלי מקדש (עיין רש"י בספר עזרא פרק א,א) והמלך כורש הוציא כרוז בכתב ובעל פה ליהודים לעלות לארץ ישראל ולהתחיל בבנין המקדש השני (עיין עזרא פרקים א,ג וד') ועלו בראשות זרובבל קרוב לחמישים אלף עולים, ברם בממלכה הפרסית התפתחה שנאה תהומית לעם ישראל ובראשה עמד המן האגגי שנקט שיטת עמלק להשמיד עם ישראל המתנגד לאידיאולוגיה השטנית והזדונית של עמלק ולכן המן העמלקי ביקש מאחשורוש להשמיד כל יהודי ממלכתו ולהפסיק את הרשיון שניתן על ידי דריוש להקים בית המקדש על מכונו בירושלים כי מציאותו מחלישה קליפת הרע וכוחות הסט"א המשתוללים בעולם ולכן יש להשאירו חרב ושמם כי הקמתו היא רוממות הקדושה בעולם.
קרא עודהשחוק והליצנות בפורים חז"ל החמירו מאוד בפגם "הליצנות" ובחומרת עונשה ונצטט כמה מדברי קודשם: כל ליצנות אסורה לבד מליצנותא דע"ז (מגילה כה, ב). שחוק וקלות ראש מרגילין האדם לערוה ומוציאים את האדם מן העולם (אבות פ"ג, יג). השחוק והלצון כל מי שטובע בהם הוא כמו שטובע בים הגדול שקשה להימל
קרא עוד