מאמרי חז"ל על "התשובה" א- שאלו לחכמה חוטא מה עונשו? אמרה להם, "חטאים תרדף רעה" (משלי יג, כא) שאלו לנבואה חוטא מה עונשו? אמרה להם הנפש החוטאת תמות, שאלו להקב"ה חוטא מה עונשו? אמר להם יעשה תשובה ויתכפר לו, היינו דכתיב (תהלים כה, ח) "על כן יורה חטא בדרך". יורה לחטאים דרך לעשות תשובה (ירושלמי מכות פ"ב, הל' ו).
קרא עודא. השגת השלמות המידותית קניית השלמות הרוחנית תלויה בתיקון המידות והדרכים להגשמתן כי אי אפשר לטהר ולזכך המחשבות בלי תיקון המידות, יישורן והתאמתן לחכמת ה', וכתב רבנו הגר"א בספרו "אבן שלמה" (פרק א): "כל עבודת ה' תלויה בתיקון המידות", כי האדם לא נולד מושלם במידותיו ואדרבה נאמר באיוב (יא, יב) "ועיר פרא אדם יולד" כלומר האדם נולד חסר בינה וחכמה אבל עליו לעמול קשות לשפר ולשכלל את מידותיו, ולהפוך את עצמו מעיר פרא לאדם עליון, לדרגה משובחת בעלת צלם אלוהי השולטת על שאר הבריות (עיין רש"י בקהלת ד, יד).
קרא עודא- חיוניות התשובה התשובה היא שיבה למקוריות, והיא מציאות הכרחית בעולם ועל ידי התשובה הכל שב אל האלוהות (אוה"ת פ"ד, ב) ומהלך כל היש בנוי על יסוד התשובה, והיא הכח הרודה את העולם בנפילתו להעלותו אל מקורו הטוב. כל הבריאה עורגת לשוב למקורה, לעצמיותה ואינה רוצה להיות מרוחקת מיוצרה (עיין אוה"ת פ"א, ד) ובלי תשובה אין מנוחה לפרט ולכלל כי התשובה היא ההרגשה היותר בריאה של הנפש (אוה"ת פרק ה, א) כי נשמה בריאה בגוף בריא מביאה את האושר הגדול של התשובה והעולם מוכרח לבוא לידי תשובה שלמה, והעולם הולך ומתפתח (שם פ"ה, ג) וכל יום שעובר העולם קרב יותר אל שלמותו ורוח התשובה מרחף בעולם והוא נותן לו את עיקר צביונו (שם ד).
קרא עודהתשובה היא "מענק אלוקי" לאדם לתקן מעשיו ופשעיו והתורה ציוותה רבות על מעשה התשובה, ועל דרכיה "ושבת עד ה' אלוקיך... ושב ה' אלוקיך את שבותך" (דברים ל) כלומר הקב"ה מבקש מהחוטא את צעד הראשון לתשובה "אמר הקב"ה לישראל, בני, פתחו לי פתח של תשובה כחודו של מחט, ואני פותח לכם פתח שיהיו עגלות וקרונות נכנסות בו"
קרא עודהתשובה הפתאומית והתשובה ההדרגתית מרן הראי"ה קוק בספרו "אורות התשובה" (פרק ב) עוסק בתהליכי התשובה והוא מונה שני תהליכים בעשיית התשובה בחיי אנוש עלי אדמות: א- התשובה הפתאומית. ב- התשובה ההדרגתית.
קרא עודהתשובה - מתנת חסד לאדם אחת הפליאות הגדולות והזכויות המיוחדות שהוענקו לבן תמותה היא "תשובה" שנבראת עם שבעה ערכי יסוד שנבראו קודם בריאת העולם (עיין פסחים נד, א ובראשית רבה פרק א׳), והיא חוויה תמידית ובלתי פוסקת לא רק באדם אלא בבריאה כולה "במעמקי החיים מתנוצץ בכל רגע אור חדש של "תשובה עליונה" (אורות התשובה פ"ד, יא), ורוח התשובה מרחף בעולם והוא נותן לו את עיקר צביונו
קרא עודא- ראש השנה: יום הזכרון ראש השנה נקרא בתורה "זכרון תרועה" (ויקרא כג,כד) וגם נקרא "יום תרועה" (פ.פנחס) ובמסכת ר"ה (כט,ב) יישבו סתירה זו (עיי"ש). ומכאן שם החג בתפילה יום "הזכרון" כי ביום זה נזכרים כל באי תבל לפני הקב"ה ונידונים על מעשיהם. ונשאלת השאלה למה נקרא בשם זה ולא בשם "יום הדין" או "יום המשפט"?
קרא עוד