א- שאלו לחכמה חוטא מה עונשו? אמרה להם, "חטאים תרדף רעה" (משלי יג, כא) שאלו לנבואה חוטא מה עונשו? אמרה להם הנפש החוטאת תמות, שאלו להקב"ה חוטא מה עונשו? אמר להם יעשה תשובה ויתכפר לו, היינו דכתיב (תהלים כה, ח) "על כן יורה חטא בדרך". יורה לחטאים דרך לעשות תשובה (ירושלמי מכות פ"ב, הל' ו).
ב- תשובה ומעשים טובים כתריס בפני הפורענות (אבות ד, יא) "כי עמך הסליחה למען תורא" (תהלים קל, ד) ומ ן הטובות אשר היטיב ה' לברואיו כי הכין להם הדרך לעלות מתוך פחת מעשיהם ולנוס מפח פשעיהם "והזהירם לשוב אליו כי יחטאו לו" (שערי תשובה א).
ג- חשובה תשובה לפני הקב"ה שהוא מבטל דבריו מפני התשובה. (פס"ר מה, ו)
ד- תשובה לחוטא כמו הרפואה לתחלואים (תחכמוני מד, כד).
ה- תשובה שקולה כנגד כל הקורבנות (תדא"ז כב) וגדולה תשובה שקדמה לבריאת העולם (מדרש תהלים צ,יב: ופסחים נד,א ונדרים טל,ב).
ו- תשובה מתבר כמה גזירין ודינין וכמה שלשלאות דפרזלא (זוהר ב, קו).
ז- תשובה מעכבת פורענות (יומא פו, ד), "גדולה תשובה שמביאה רפואה לעולם" (ילקו"ש נ"ך, רסט).
ח- תשובה מבטלת כל הגזירה (ויקר"ר, י, ה ושהש"ר ח), ויש קונה עולמו בבת אחת (ע"ז י,ב).
ט- התשובה חביבה מן התפילה (ברכת המדרש).
י- התשובה היא תמיד שרויה בלב (אורות התשובה פ"ו, ב), "מהלך כל היש הוא בנוי על יסוד התשובה" (אוה"ת פ.יא,ד ומורה נבוכים ח"ג,לו).
יא- רוח התשובה מרחף בעולם והוא נותן לו את עיקר צביונו (שם, פה, ד) ומאפשר לאדם את המשך השתלמותו בעולם(מהר"ל בתפארת ישראל פג) וכן דוחף העולם להתעלות לדרגתו הראויה (זוהר חדש רות פה,א).
יב- על ידי התשובה הכל שב לאלוהות (שם פ"ד, ב) ומבלעדי מחשבת התשובה, מנוחתה ובטחונה לא יוכל האדם למצוא מנוח והחיים הרוחניים לא יוכלו להתפתח בעולם (אוה"ת פה,ו).
יג- במקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים אינם יכולים לעמוד (ברכות לד, ב ורמב"ם הל' תשובה פז הל' ד) "וגדולה תשובה מאהבה שהזדונות נעשות לו כזכויות" (יומא פו).
יד- כל הנביאים קוראים לישראל לתשובה (פסיקתא רבתי מה) "כל הנביאים כולם ציוו על התשובה" (רמב"ם הל' תשובה פז, הל' ה).
טו- אמר ר"י: כל מלין דעלמא תליין בתשובה (זוהר שמות יב, ד) ועל התשובה בנויות כל התקוות האישיות והציבוריות (הקדמה לאורות התשובה).
טז- אמר ריב"ל כל הנביאים כולם לא נתנבאו אלא לבעלי תשובה (ברכות לד, ב).
יז- גדולה תשובה שמקרבת את האדם לשכינה שנאמר "שובה ישראל עד ה' אלהיך" (הרמב"ם הל' תשובה פ"ז, הל' ו), אמר הקב"ה לישראל: בניי, בראשית יצה"ר, ומה רפואתו תשובה (תנחומא נח,יג).
יח- גדולה תשובה מאהבה שזדונות נהפכים לזכויות (יומא פו, ב).
יט- אדם מחרף ומגדף בשוק, והקב"ה אומר לו עשה תשובה ביני לבינך ואני מקבלך.
כ- "דרשו ה' בהימצאו קראוהו בהיותו קרוב" (ישעיה נה,ו) - אלו עשרת ימי תשובה (תנחומא האזינו).
כא- איזוהי תשובה גמורה? זה שבא לידו דבר שעבר בו ויש בידו לעשות שוב, ולא עשה מפני שהתחרט ושב בתשובה (הרמב"ם הל' תשובה פרק ב).
כב- אמר דוד להקב"ה קבלני בתשובה שלמה מלפניך כדי שתזכה את הרשעים לעוה"ב ותאמר להם מה דוד מלך ישראל שעשה לפני דבר חמור, כיוון שעשה תשובה קיבלתי אותו בתשובה, אף אתם אם עשיתם תשובה יקבל הקב"ה את תשובתכם (תנא דבי אליהו).
כג- ואם יבוא לחדש דברים עליונים בעסקי התשובה בזמן הזה ואל דיברת קץ המגולה ואור הישועה לא יביט, לא יוכל לכוון שום דבר לאמיתתה של תורת אמת (איגרות הראי"ה ב, איגרת שעח והקדמה לאורות התשובה).
כד- עשה תשובה עד שאתה בכוחך עד שהנר דולק תן לו שמן, כבה הנר אין שמן מועיל כלום (ילקו"ש).
כה- אמר ריב"ל: כל הזובח את יצרו ומתוודה עליו, מעלה עליו הכתוב כאילו כיבדו להקב"ה בשני עולמות - בעוה"ז ובעוה"ב (סנה' מג, ב).
כו - אמר רב: כל העושה דבר עברה ומתבייש בו מוחלין לו על כל עוונתיו (ברכות יב, א ואורות התשובה פרק יד, כד) ואפילו עבר כל ימיו ועשה תשובה ביום מיתתו ומת בתשובתו כל עוונותיו נמחלים... ואין מזכירים לו שום דבר מרשעו" (רמב"ם הל' תשובה פ"א הל' ג).
כז - גדולה תשובה שמארכת ימיו ושנותיו של אדם... וגדולה תשובה שמביאה גאולה (יומא פו, א) וגדולה תשובה שמגעת עד כסא הכבוד שנאמר "ושבת עד ה' אלהיך" (ברכות לב).
כח - הרהורי תשובה הם כתשובה (קידושין מט, ב: ואורת התשובה דף כה ופרק י, ו ופרק יד, טו).
כט - אשריהם לבעלי תשובה, שבשעה אחת, ביום אחד ברגע אחד קרובין לגבי קוב"ה (זוה"ק חיי שרה קכט) ברגע קטן יצא מאפלה לאור גדול (שערי תשובה שער ב, דרך ג).
ל- דמה שפושעי ישראל היותר גרועים יכולים ברגע אחד להתעורר לשוב להשי"ת במסירות נפש, זה על ידי התעוררות הנקודה בשורש נפשות ישראל (פרי צדיק סוף עלמה של תורה: ואורות הקודש ח"ב התעלות העולם - פרק לו).
לא - ענין התשובה שברגע אחד ממש עולה למעלה ממדרגת הצדיקים הגמורים (אביר במרום דף ח). "אין דבר בטוח בעולם כמו התשובה, וסוף הכל לשוב לתיקון (אוה"ת פרק ו).
לב - כמו שהשמן גנוז בתוך הזית כך התשובה גנוזה בתוך העבירה (ליקוטי אמרים דף כב) "והחטא בעצמו גורם אליו התשובה" (נתיבות עולם י נתיב התשובה פרק ח).
לג - התשובה אינה באה למרר את החיים אלא להנעימם (אורות התשובה פרק טז, ו).
לד - תחיית האומה היא היסוד של בנין התשובה הגדולה, תשובת ישראל העליונה ותשובת העולם כולו שתבוא אחריה (אוה"ת פרק יז, א).
לה - התעוררות חפצה של האומה בכלל לשוב אל ארצה אל מהותה, אל רוחה ואל תכונתה באמת אור של תשובה יש בה (אוה"ת יז, ב). והרב יהודה אלקלעי זצ"ל כתב "והתשובה הכללית שישובו ישראל לארץ הקדושה (כתבי הרב אלקלעי כרך א עמוד 278, וכרך ב 324, 538-539).
לו - אסור לומר לבעל תשובה או למי שנכשל פעם בחטא וחזר בתשובה "זכור מעשיך הראשונים וכן אם היה בן גרים לא יאמר לו "זכור מעשיך הראשונים".
לז - בעל "חפץ חיים" היה אומר: לא מי שמכה על לבו על חטא הקב"ה מוחל וסולח, אלא מי שלבו מכהו ונוקפו על חטא שחטא הקב"ה מוחל לו.
לח - עצבות של תשובה מותרת מפני שהיא עצבות ממילי דשמיא (התניא: אורות התשובה ה,א) והתשובה היא ההרגשה היותר בריאה של הנפש (אוה"ת פ"ה,א).
טל - כל עת יכון לקראת אלוהיו כי לא יידע אדם את עתו (קוה"ר א,כה: חובת הלבבות - שער התשובה פרק י: ושערי תשובה לרבנו יונה).
מ - העזיבה והמרידה נגד מצוות ה' היא ירידה מוסרית נוראה ואינה באה לאדם כי אם על ידי שיקוע נורא בגסות החיים החומריים (אוה"ת י,ד).
מא - נאמר במשלי (יז,כג): "שוחד מחיק רשעים יקח" ואמרו רז"ל על זה במדרש (ילקו"ש תהלים מזמור יז, רמז עתר): ומהו השוחד שהקב"ה נוטל מישראל בעוה"ז? תשובה ומעשים טובים, אמר הקב"ה לישראל: עשו תשובה שאני נוטל שוחד בעוה"ז, אבל משאני יושב בדין לעוה"ב איני נוטל שוחד".
מב - שבעה דברים נבראו קודם שנברא העולם ואלו הן: תורה, תשובה, גן עדן וגיהנום, וכסא הכבוד בית המקדש... דכתיב "בטרם הרים יולדו" וכתיב "תשב אנוש עד דכא ותאמר שובו בני אדם" (פסחים נד,א).
מג - "ושבת עד ה' אלהיך" - תהיה תשובתך כדי לעשות רצון קונך בלבד, וזוהי התשובה שאמרו רז"ל שמגעת עד כסא הכבוד (ספורנו).
מד - גדול כוחה של תשובה שכיון שאדם מהרהר בלבו לעשות תשובה מייד היא עולה... עד כסא הכבוד שנאמר "שובה ישראל עד ה' אלוהיך" (הושע יד,ב ופסיקתא רבתי מ,ד).
מה - "כיריעות שלמה" (שה"ש א,ה) מה השמלה מתלכלכת ומתלבנת, כך ישראל אע"פ שהם חוטאים הם שבים בתשובה לפני ה' (שמו"ר כג,י).
מו - כתב הבעש"ט עה"פ בתהלים (סט,יט) "קרבה אל נפשי גאלה" שיתפלל על גאולה פרטית של הנפש שלו מגלות יצה"ר אז תהיה גאולה כללית (תשואות חן פ.וארא).
מז - "קרבה אל נפשי גאלה" כתב בעל "תולדות יעקב יוסף" (שמיני ד"ה ויחי) כי קודם שיתפלל על גאולה כללית צריך להתפלל על גאולה פרטית לנפשו.
מח - גדולה תשובה שבשביל יחיד שעשה תשובה מוחלין לכל העולם כולו (יומא פו,ב).
מט - תחיית ישראל היא יסוד בנין תשובת העולם כולו (אוה"ת פרק יז,א: ואורות כו).