שני יצרים ברא הקב"ה אחד יצר טוב ואחד רע (ברכות סא, א)
יצר הרע גדול מיצר הטוב י"ג שנים (קוה"ר ט, ב; אבדר"ן טז, ב) "יצר הטוב אין מזדווג לאדם אלא מבן י"ג שנה ומעלה" (קוה"ר ד, טו: אבדר"ן סז, ב)
יצר הרע גדל עם האדם מנערותו עד זקנתו ובכל יום ויום רוצה להפילו (ת,ב בשלח נ)
יצר הרע מוציא את האדם מן העולם (אבות פ"ב, מי"א)
יצר הרע מסית לאדם בעוה"ז ומעיד עליו לעוה"ב (סוכה נב, ב)
יצר הרע מתגרה בתלמידי חכמים יותר מכולם (סוכה נב, א)
יצר הרע נקרא "מלך זקן וכסיל" ולמה נקרא "זקן"? שהוא מזדווג לו מילדותו ועד זקנתו,
ולמה קורא אותו "כסיל" שהוא מלמד לאדם לדרך רעה (קוה"ר ד, וזוהר בראשית קעט, א וקסה, ב)
איש מסכן וחכם - זה יצר הטוב (נדרים פג) כנגד יצר הרע שהוא פחות ממנו י"ג שנים (פירוש הרא"ש שם)
יצר הרע צפון ועומד בלבו של אדם (סוכה נב, ב)
יצר הרע בתחילה הוא אורח, ואח"כ נעשה בעל הבית (בר"ר פב, יא; זוהר ח"ג רמו, ב; סוכה נב, ב)
הזובח את יצרו ומתוודה עליו כאילו כיבדו להקב"ה בשני עולמות בעוה"ז ובעוה"ב (סנה' מג, ב)
יצר הרע ראשו מתוק וסופו מר (ירושלמי שבת פרק יד, הל' ג: ויקר"ר טז, ח)
יצר טוב נתון בימין ויצר הרע נתון בשמאל (במדב"ר כב, ח)
יצר הרע לא שכיח אלא באתר דאשתכח חדוה דחמרא וגסותא דרוחא (זוהר ח"א, רב)
כך אומנותו של יצר הרע, היום אומר לו עשה כך ולמחר אומר לו עשה כך עד שאומר לו עבוד ע"ז והולך ועובד (שבת קה, ב)
"ואת הצפוני ארחיק מעליכם" (יואל ב, כ) זה יצה"ר שצפון ועומד בלבו של אדם (סוכה נב, ב) רק רע כל היום (בראשית ו, ה) מכאן דיצר הרע נקרא רע (חגיגה טו, א וקידושין ז, ב)
אין יצר הרע שולט אלא במה שעיניו רואות (סוטה ח, א) "קשה יצה"ר שאפילו יוצרו קראו רע" (קידושין ז, ב)
בראתי יצר הרע, בראתי לו תורה תבלין (קידושין ז, ב) לא יהיה בך אל זר (תהלים פא, י) איזהו אל זר שיש בגוף האדם? הוי אומר זה יצר הרע (שבת קח, ב)
יצרו של אדם מתחדש עליו בכל יום (קידושין ז, ב) כלומר הוא מתאזר להכשילו כל הזמן
קשה יצר הרע שאפילו יוצרו קראו רע (קידושין ז, ב)
אמרו ישראל לפני הקב"ה בראת בנו יצה"ר מנעורינו והוא גורם לחטוא לפניך (שמו"ר מו)
הקב"ה עשה את האדם ישר עמד יצר הרע ומנוולו (תנחומא בראשית ז)
לא ברא הקב"ה את יצר הרע אלא בשביל בשר ודם שאוכל ושותה כבהמה (תנא דבי אליהו זוטא יב)
אמר הקב"ה אני עשיתי את יצה"ר, היזהר שלא יחטיאך, משהחטיאך הוי זהיר לעשות תשובה (שוחר טוב, ב)
אין יצר הרע נכנס לבית המדרש (שוחר טוב קיט)
כל הכובש את יצרו מלכותא דשמיא אחיל עליה (זוהר בראשית קו)
אין דרכו של יצה"ר לקטרג אלא בשעה שהוא רוצה לחזור בתשובה (זוהר חדש בראשית כ
הוא השטן הוא יצר הרע הוא מלאך המות (בב"ת טז, א) יצר טוב נקרא ילד מסכן וחכם (קוה"ר ט, כב)
יצה"ר דומה לזבוב ויושב בין שני מפתחות הלב (ברכות סא, א) וכיון שעבר עבירה ושנה בה נעשית לו כהיתר (קידושין מ, א)
יצה"ר הוא במעיו של אדם ואין יצה"ר בבהמה (אבדר"ן פ.טז) יצה"ר דומה לזבוב היושב בין שני מפתחי הלב (ברכות סא, א)
כל הגדול מחברו יצרו גדול הימנו ובתלמידי חכמים יותר מכולם (סוכה נב, א)
אמר ר"ל יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ואלמלא הקב"ה עוזרו אינו יכול לו (סוכה נד, ב) ולכן תיקנו חז"ל התפילה "ותקננו ביצר טוב, ותצילנו מיצר הרע (ברכות טז, ב; יז, א)
לעולם ירגיז אדם יצר טוב על יצה"ר, אם נצחו מוטב ואם לאו יעסוק בתורה (ברכות ה, א)
אם פגע בך מנוול זה (יצה"ר) משכהו לבית המדרש אם אבן הוא נימוח ואם ברזל הוא מתפוצץ (קידושין ל, ב)
אוי לי מיוצרי, אוי לי מיצרי (ברכות סא, א) דהיינו אם יחטא אוי לי מאלקים שיענישני ואם לא אחטא אוי לי מיצר הרע שיציק לי
שלושה הן שתקף יצרן עליהם ונשבעו לו: יוסף, דוד ובועז (ויקר"ר כג)
משביעו רעב, מרעיבו שבע (סוכה נב, א) כלומר ככל שאדם משחרר יצריו כך הוא נעשה רעב יותר
הבא להיטמא פותחין לו והבא להיטהר מסייעין אותו (שבת נה, א) והסיר ה' ממך כל חולי – זה יצה"ר שראשו מתוק וסופו מר
אשריהם ישראל בזמן שהם עוסקים בתורה ובגמ"ח יצרם מסור בידם ולא הם מסורים ביד יצרם (ירושלמי שבת פ"ד הל' ג)
אילולי יצר הרע לא יבנה אדם בית ולא נשא אשה ולא הוליד ולא נשא ונתן (בר"ר אין מחשבת עריות מתגברת אלא בלב פנוי מן החכמה (הרמב"ם הל' איסורי ביאה פרק כב,
"יצר אלבשה" (כתובות נא, ב) כלומר היצר אונס האדם להמשיך בעבירה
שבעה שמות יש ליצר הרע: רע, טמא, ערך, שונא, מכשול, אבן (סוכה נב, ב)
כי הוא ידע יצרנו (תהלים קג, יד) אוי לה לעיסה שהנחתום מעיד עליה שהיא רעה (במדב"ר נשא, יג, ה)