לקט ואוסף  מקורות בנושא שכר ועונש במקרא ובדברי חז"ל וחכמינו הראשונים

לקט ואוסף  מקורות בנושא שכר ועונש 

במקרא ובדברי חז"ל וחכמינו הראשונים 



  • בתנ"ך

  • ראה אנכי נתן לפניכם היום ברכה וקללה. את הברכה אשר תשמעו אל מצות ה'... והקללה 

  •           אם לא תשמעו אל מצות ה' אלוקיכם... (דברים יא, כו-כח)

  • למען ייטב לך והארכת ימים (דברים כב, ד)

  • כבד את אביך ואת אמך... למען יאריכון ימיך ולמען ייטב לך על האדמה... (דברים ה, טז)

  • ואנכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא על כל הרעה אשר עשה... (דברים לא, יח) מפי עליון לא

  •          תצא הרעות והטוב (איכה ג, לח ורש"י)

  • עיני ה' צופות רעים וטובים (משלי טו, ג)

  • אמרו צדיק כי טוב כי פרי מעלליהם יאכלו אוי לרשע רע כי גמול ידיו יעשה לו (ישעיה ג, י-יא)

  • זורע עולה יקצור און (משלי כב, ח)

  • גאות אדם תשפילנו ושפל רוח יתמוך כבוד (משלי כט, כג)

  • ויאמר להשמידם לולי משה בחירו עמד בפרץ (תהלים קו, כג) כי בדבר אשר זדו עליהם                      (שמות יח, יא)

  • ונוה צדיקים יברך (משלי ג, לג) לו הקשבת למצוותי ויהי כנהר שלומך (ישעיה מח, יח; ע"ז ה ע"א)

  • אודך ה' כי אנפת בי ישוב אפך ותנחמני (ישעיה יב, א; נדה לא ע"א)

  •  ופקדתי על האנשים הקופאים על שמריהם האומרים בלבבם לא ייטיב ה' ולא ירע (צפניה א,יב)

  • אני ה' חוקר לב בוחן כליות ולתת לאיש כדרכיו כפרי מעלליו (ירמיה יז, י)

  • למה תביט בוגדים תחריש כבלע רשע צדיק ממנו... (חבקוק א, יג) צדיק אתה ה' מדוע דרך

  • רשעים צלחה (ירמיה יב, א) 

  • והיה כעץ שתול על פלגי מים אשר פריו יתן בעתו... לא כן הרשעים כי אם כמוץ אשר

  • תדפנו רוח (תהלים א, ג)

  • אל תתחר במרעים אל תקנא בעושי עולה כי כחציר מהרה ימלו וכירק דשא יבולון (תהלים

  • לז, א) איוב התריע וקרא תיגר על מידותיו יתברך.

  • ראיתי רשע עריץ ומתערה כאזרח רענן... ויעבור והנה איננו ואבקשהו ולא נמצא (תהלים  

  • לז, לה) וביום פקדי ופקדתי עליכם חטאתכם (שמות לב, לד)

  • כי אחרית לאיש שלום... אחרית רשעים נכרתה (תהלים לה, לח) עושר שמור לבעליו לרעתו

  • (קוהלת ב, יב)

  • אל תתחר במרעים אל תקנא ברשעים כי לא תהיה אחרית לרע נר רשעים ידעך (משלי כד,

  • יט-כ) להשמידם עדי עד (תהלים צב, ח) נעימות בימינך נצח (תהלים טז, יא)

  • כי מרעים יכרתון וקווי ה' המה ירשו ארץ ועוד מעט ואין רשע והתבוננת על מקומו ואיננו

  • (תהלים עג, ט-י) ), דום לה' והתחולל לו, אל תתחר במצליח דרכו (שם ז).

  • כי את אשר יאהב ה' יוכיח (משלי יג, יב)

  • אחת היא על כן אמרתי תום ורשע הוא מכלה (איוב ט, כב)

  • כי אנכי ה' אלקיך אל קנא פוקד עוון אבות על בנים ועושה חסד לאלפים (שמות כ, ה-ו)

  • והיה אם שמע תשמעו אל מצותי אשר אנכי מצוה... (דברים יא, יג)

  • ולך ה' חסד כי אתה תשלם לאיש כמעשהו (תהלים סב, יג)

  • משפטי ה' אמת צדקו יחדיו (תהלים יט, י)

  • והיה ראשיתך מצער ואחריתך ישגה מאוד (איוב ח, ז)

  • יש דרך ישר לפני איש ואחריתה מדרכי מות (משלי טז, כה)

  • וחוטא אחד יאבד טובה הרבה (קוהלת ט, יח) רבות צררוני מנעורי יאמר נא ישראל גם לא

  • יכלו לי (תהלים קכט, א-ב)

  • ושמרת את חוקיו ואת משפטיו... אשר ייטב לך ולבניך אחריך (דברים ה, מ)

  • מה רב טובך אשר צפנת ליראיך (תהלים לא, כ) פלס ומאזני משפט לה' (משלי טז, יא)

  • זכר צדיק לברכה ושם רשעים ירקב (משלי י, ז)

  • הנפש החוטאת היא תמות (יחזקאל יח, ד) יראת ה' תוסיף ימים ושנות רשעים תקצרנה (משלי י, כז) 

  • אל תהיו כעבדים המשמשים את הרב שלא על מנת לקבל פרס (אבות פ"א, מ"ג)

  • למה תראני און ועמל תביט ושוד וחמס לנגדי (חבקוק א, ג)

  • כי רשע מכתיר את הצדיק על כן יצא משפט מעוקל (חבקוק, א, ד)

  • הנה אלה רשעים ושלוי עולם השגו חיל (תהלים עג, יב) אולת אדם תסלף דרכו ועל ה' יזעף

  • לבו (משלי יט, ג ותענית ט, א)

  • מאשרים זדים גם נבנו עושי רשעה גם בחנו אלקים וימלטו (מלאכי ג, טו)

  • הנסתרות לה' אלקינו והנגלות לנו ולבנינו (דברים כט, כח)

  • משלם לשונאיו אל פניו להאבידו (דברים ז, יט)

  • הן צדיק בארץ ישולם (משלי יא, לא)

  • ואנכי אסתיר פני ביום ההוא על כל הרעה אשר עשה (דברים לא, יח)

  • ופקדתי על האנשים הקופאים על שמריהם האומרים בלבבם לא ייטיב ולא ירע (צפניה א, יב)

  • ראיתי רשע עריץ ומתערה כאזרח רענן ויעבור והנה איננו ואבקשהו ולא נמצא (תהלים לז   לה-לו)

  • אם בחוקותי תלכו... ונתתי גשמיכם בעיתם... (ויקרא כו, ג-ד).

  • זורע עולה יקצר [יקצור] און (משלי כב, ח).

  • כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו - וכנגד זה "מרכבות פרעה וחילו ירה בים".

  • גאות אדם תשפילנו, ושפלי רוח יתמוך כבוד (משלי כט, כג).

  • הכל כאשר לכל, מקרה אחד לצדיק ולרשע לטוב ולטהור ולטמא, ולזובח ולאשר איננו זובח

  • כטוב כחוטא הנשבע כאשר שבועה ירא (קהלת ט, ב), כִּי מִקְרֶה בְנֵי הָאָדָם וּמִקְרֶה הַבְּהֵמָה וּמִקְרֶה אֶחָד לָהֶם כְּמוֹת זֶה כֵּן מוֹת זֶה וְרוּחַ אֶחָד לַכֹּל וּמוֹתַר הָאָדָם מִן הַבְּהֵמָה אָיִן כִּי הַכֹּל הָבֶל (קהלת ג,

  • אל אמונה ואין עוול, צדיק וישר הוא (דברים לב, ד).

  • דרך אמונה בחרתי משפטיך שויתי (תהילים קיט, ל).

  • כי לא לקלים המרוץ ולא לגבורים המלחמה וגם לא לחכמים לחם וגם לא לנבונים עושר...

  • כי עת יפגע יקרה את כולם (קהלת ט, יא), כלומר שלמה מייעץ לנו לא לקנא במצליחים.

  • יראת ה' תוסיף ימים ושנות רשעים תקצרנה (משלי י, כז. – ועיי"ש בפירוש הגר"א).

  • ועתה ישראל מה ה' אלוקיך שואל מעמך, כי אם ליראה את ה' אלוקיך ללכת בכל דרכיו,

  • ולאהבה אותו, (דברים י, ב), וראשית חכמה יראת ה' (תהלים קיא), ותחילת חכמה יראת ה' (משלי ט. שבת לא ע"א).

  • כוס ישועות אשא ובשם ה' אקרא, צרה ויגון אמצא ובשם ה' אקרא (תהלים קטז, יג).

  •  טובה תוכחה מגולה מאהבה מסותרת (משלי כז, ח)

  • כי הצדיק אבד ואין איש שם על לב... כי מפני הרעה נאסף הצדיק (ישעיה נז, א).

  • ועזבתים והסתרתי פני מהם והיה לאכול ומצאוהו רעות רבות וצרות... (דברים לא, יז-יח).


  • בדברי חז"ל בתלמוד ובמדרש

  • מפי עליון לא תצא הרעות והטוב, אלא מאליה הרעה באה על עושי הרעה והטובה באה על

  • עושי הטובה (דברים רבה, פ"ד, ג; איכה ג, לח ורש"י שם ואיכ"ר שם)

  • אמר ר' חנינא: כל האומר הקב"ה ותרן יוותרו חייו שנאמר "הצור תמים פועלו כי כל דרכיו

  • משפט" (דברים לב, ד; בבא קמא נ, א ורש"י שם ואסת"ר ז, כה) "לפום צערא אגרא" (אבות פ"ה, כג)

  • ר' מאיר אומר: במידה שאדם מודד מודדין לו (סנה' ב, א: וסוטה ט, ב) כל מידותיו של

  • הקב"ה מידה כנגד מידה (סנה' צ, א) מגלגלין זכות ע"י זכאי וחובה ע"י חייב (בב"ת קיט, ב)

  • ומגיד אדם מה שיחו (עמוס ד, יג) אמר רב אפילו שיחה יתירה שבין איש לאשתו מגידים לו

  • בשעת מיתה (חגיגה ה, ב)

  • כבד את אביך ואת אמך... למען יאריכן ימיך ולמען ייטב לך (דברים ה, טו) "למען ייטב לך

  • לעולם שכולו טוב, ולמען יאריכון ימיך – לעולם שכולו ארוך" (קידושין טל, ב) נאמר בכיבוד אב ואם, ובשילוח הקן נאמר למען ייטב לך והארכת ימים (שם כב, ז), ואלישע שראה אדם שקיים שתי מצוות הללו ומת ובעקבות זה יצא לתרבות רעה (רות רבה ה, ד. קידושין טל ע"ב), ואלישע לא ידע את משמעות הפסוקים הנ"ל שאריכות ימים היא לעולם שכולו ארוך ולא לעולם הזה שהוא קצר (עיין חולין קמד ע"א).

  • שכר מצוות בהאי עלמא ליכא (קידושין טל, ב) "היום (בעוה"ז) לעשותם ולא למחר

  • (עוה"ב) לעשותם היום, היום לעשותם ולמחר לקבל שכרם" (עירובין כב, א)

  • שמשון הלך אחר עיניו, לפיכך ניקרו הפלשתים את עיניו, אבשלום נתגאה בשערו נתלה

  • בשערו (סוטה ט, א) "הכל צפוי והרשות נתונה ובטוב העולם נידון והכל לפי רוב המעשה (אבות פ"ג מ"א)

  • כל מי שרודף אחר שררה, שררה בורחת ממנו וכל מי שבורח משררה, שררה רודפת אחריו

  • (תנחומא ויקרא ג)

  • כל המשפיל עצמו הקב"ה מגביהו וכל המגביה עצמו הקב"ה משפילו, וכל המחזר אחר

  • הגדולה, גדולה בורחת ממנו וכל הבורח מן הגדולה, גדולה מחזרת אחריו (עירובין יג, ב)

  •  הבא ליטהר מסייעין אותו, בא ליטמא פותחין לו (יומא לח, ב) 

  • יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום... ואלמלא הקב"ה שעוזר לו אינו יכול לו (סוכה נב, א)

  • מחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה, מחשבה רעה אין הקב"ה מצרפה למעשה (קידושין מ,א)

  • אין הקב"ה שמח במפלתם של הרשעים (מגילה י, ב) לא יאונה לצדיק כל און (משלי יב, כא)

  • המקום מצטער על דמם של רשעים שנשפך (סנה' מו, א)

  • מידה טובה מרובה ממידת פורענות (סוטה יא, א)

  • מידה טובה ממהרת לבוא ממידת פורענות (שבת צז, א)

  • אמר משה לפני הקב"ה: רבש"ע מפני מה יש צדיק וטוב לו וצדיק ורע לו (ברכות ז, א)

  • בעל החצים נהרג בחץ שלו וממעשה ידו ישולם לו (פסחים כח, א)

  •  אמר משה "רבונו של עולם זו תורה וזו שכרה? אמר לו שתוק כך עליה במחשבה לפני (מנחות כט, א)

  • אל יתהלל חכם בחכמתו ואל יתהלל גבור בגבורתו כי אם בזה יתהלל המתהלל השכל וידוע אותי (ירמיה ט, כב)

  • הקב"ה מדקדק עם צדיקים וגובה מהם מיעוט מעשים רעים שעשו בעוה"ז, כדי להשפיע

  • עליהם שלוה וליתן להם שכר טוב לעוה"ב, ומשפיע שלוה לרשעים ונותן להם שכר מצוות קלות שעשו בעוה"ז כדי להיפרע לעתיד לבוא (בר"ר לג, א; קידושין מ ע"ב)

  • וסביביו נשערה מאוד (תהלים נ, ג) ונורא על כל סביביו (תהלים פט, ח) הקב"ה מדקדק עם

  • סביביו כחוט השערה (יבמות קכא, ב ובב"ק נ, ב וירושלמי ביצה פ"ג הל' ח)

  • אמר דוד לפני הקב"ה: הודיעני איזו מעבר מפולש לחיי העוה"ב – אמר הקב"ה לדוד: אם

  • חיים אתה צריך, יסורים אתה צריך (ויקרא רבה ל, ב)

  • הראני נא את כבודך (שמות לג יח, יט) הראני מידה שאתה מנהיג בה את העולם – אמר לו,

  • אין אתה יכול לעמוד על מידתי (ילקו"ש)

  • הראה הקב"ה לאדם הראשון דור דור ודורשיו, כיון שהגיע לדורו של ר' עקיבא שמח

  • בתורתו ונתעצב במיתתו (סנה' לח,ב; ע"ז ה, א)

  • כשראה משה סורקים בשרו של ר' עקיבא במסרקאות של ברזל, אמר לפניו, רבש"ע: זו

  • תורה וזו שכרה, אמר לו שתוק, כך עלה במחשבה לפני (מנחות כט, א)

  • מה ת"ל אם שמע תשמעו (דברים יא, יג) ללמד שאם שמע אדם מצוה אחת משמיעין אותו

  • מצוות הרבה (מכילתא פ.בשלח מו-כו) הרשעים ברשות לבם אבל הצדיקים לבם ברשותם (בר"ר לד, יא)

  • אדם נידון לפי רוב מעשיו (קידושין מ, ב ואבות פ"ג, מ"א)

  •  בני חיי ומזוני אינם תלויים בזכות אלא במזל (מועד קטן כח, א)

  • נאמן הוא בעל מלאכתך... (אבות פ"ב, מי"ד) "ה' ברוך הוא יודע כל מעשי בני אדם ואינו

  • מתעלם מהם (מורה נבוכים ח"ג טז, יז והל' תשובה פרק ה)

  • אין דבר רע יורד מלמעלה (בר"ר נא, ג). מידה טובה ממהרת לבוא ממידת פורענות (שבת צז, א)

  • ר' מאיר אומר וחנותי את אשר אחון ורחמתי את אשר ארחם, וחנותי אע"פ שאינו הגון,

  • ורחמתי אע"פ שאינו הגון (ברכות ז, א; וסנה' קח, א)

  • ארך אפים (שמות לד, ו): ארך אפים לצדיקים ולרשעים (עירובין כב, א וסנהדרין קיא, א)

  • וזוהי גבורתו שכובש את כעסו ונותן ארך אפים אפילו לרשעים (יומא סט, ב)

  • ורב חסד (שמות לד, ו): מטה כלפי חסד (ר"ה ז, ב) כלומר כובש את העוונות ומטה דין

  • האדם לזכות (עיי"ש) "כגודל חסדך" (במדבר יד, יט) זו מידת הטוב שהיא גדושה (מלאה מאד) (ילקו"ש פ.שלח).

  • מנקה הוא לשבים ואינו מנקה לשאינם שבים (יומא פו, א) אם רואה אדם שיסורים באים

  • עליו יפשפש במעשיו שנאמר "נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד ה' " (ברכות ה, א)

  • אם יש דין למטה, אין דין למעלה, אם אין דין למטה יש דין למעלה (תנחומא משפטים ה)

  • אין בידינו לא משלות הרשעים ואף לא מיסורי הצדיקים (אבות פ"ד מט"ו) "אין דנים אדם

  • אלא לפי מעשיו של אותה שעה (ר"ה טז, א; בר"ר נג)

  • ומשלם לשונאיו אל פניו להאבידו (דברים ז, י) – ואמרו רז"ל שבחייו משלם לו הקב"ה

  • גמולו הטוב כדי להאבידו מן עולם הבא (עירובין כב ע"א).

  • אין הקב"ה מקפח שכר כל בריה אפילו שיחה נאה (בב"ק לח, ב: פסחים קיח ,א; מכילתא משפטים כב, ל ועוד)

  • אין הקב"ה מקפח שכרכם בזה ובבא (שהש"ר ב, טז) "ר"א אומר: דע לפני מי אתה עמל

  • ומי הוא בעל מלאכתך... שישלם לך שכר פעולתך" (אבות פ"ב מי"ד)

  • אין הקב"ה משלם אלא מידה כנגד מידה (שמו"ר א, כב)

  • ארך אפים – אפילו לרשעים (סנה' קיא, א) וזוהי גבורתו שכובש את כעסו שנותן ארך אפים אפילו לרשעים (יומא סט, ב)

  • יד ליד לא ינקה (משלי יא, כא) אמר הקב"ה לישראל לא תעשו את התורה על מנת לקבל

  • שכרה מיד, שכל העושה כך נקרא רע ואינו מתנקה, שלא הניח לבניו כלום (מדרש)

  • אין יסורים בלא עוון (שבת נה, א) ולכן היסורים מכפרים, מזככים והכל לטובתו ולתועלתו

  • של המתייסר (נפש החיים שער ב) "הוי זהיר במצוה קלה כבחמורה שאין אתה יודע מתן  שכרן של מצוות" (אבות פ"ב, מ"א)

  • שיהא אדם שמח ביסורים יותר מן הטובה שאילו אדם מקבל טובה אין נמחל לו עוון שבידו

  • ואם מקבל יסורים באהבה נמחל לו (ספרי ואתחנן לב ומכילתא יתרו י)

  • תנא דבי אליהו: "מי שמקבל היסורים ניצולים מגיהנום ונכנס לגן עדן" (בב"מ פד, א)

  • ו"אודך ה' כי עניתני" אל תיקרי אלא "עיניתני" – ושבטך ומשענתך המה ינחמוני (תהלים כג, ד)

  • פוקד עוון אבות על בנים (שמות כ, ד; לד, ז; דברים ה, ט ובמדבר יד, יח) והכתיב "ובנים

  • לא יומתו על אבות" (דברים כד, טז)? כאן כשאוחזים מעשה אבותיהם בידיהם, כאן כשאין אוחזים (ברכות מז, א)

  • כל צדיק וצדיק נותנים לו מדור בעוה"ב לפי כבודו (שבת קנב, א) ונשמתם של הצדיקים

  • גנוזים תחת כסא הכבוד שנאמר "והיתה נפש אדוני צרורה בצרור החיים" (שבת קנב, ב)

  • להאמין שהאל משגיח במעשי בני אדם ויודיע כל פרט מעשיהם ומשלם לכל אחד לפי פעולתו

  • (החינוך בהקדמה ורמב"ם במורה נבוכים ח"ג טז, ז: והל' תשובה פרק ה)

  • יידע האדם כי כאשר ישמור מצוות בוראו ויישר כל דרכיו והוא נקי כפים ובר לבב תהיה

  • השגחת ה' עליו ויתקיים גופו זמן רב בעוה"ז (החינוך מצוה פז ותקמה)

  • הראה לו הקב"ה למשה את כל האוצרות של מתן שכר שהם מתוקנים לצדיקים (שמו"ר

  • מה, ו: תנחומא כי תשא כז)

  • הראה הקב"ה למשה את כל הפרנסים העתידים לשמש את ישראל עד שיחיו המתים (ספרי

  • פנחס כז, טז) "צריך להתפלל ולבקש רחמים על הרשעים שיחזרו בתשובה שנאמר "יתמו חטאים ולא חוטאים" (ברכות י)

  • הקב"ה הראה לאברהם תורה, גיהנום, קורבנות ומלכויות (פס"ז, לך טו, י)

  • הראה הקב"ה לדוד חורבן בית ראשון וחורבן בית שני (גיטין נז, ב)

  • הראה הקב"ה ליעקב בית מקדש בנוי, חרב ובנוי (בר"ר סט, ו) וכשאין ישראל עושים רצונו

  • של מקום מוסרם ביד אומה שפלה (ספרי וילך אסת"ר ז, יג).

  • טלטל הקב"ה מתן שכרן של עושי מצוה כדי שיהיו עושים באמונה (ירושלמי פאה פ"א)

  • איש בחטאו יומת (דברים כד, טז): גדולים מתים בעוון עצמם, קטנים בעוון אבותם (ספרי שם)

  • אשר אנכי מצוך היום לעשותם (דברים ז, יא): היום לעשותם ולא היום ליטול שכרם

  • (עירובין כד, א; ועיין אבות פ"א, מ"ג; וע"ז ד, ב)

  • כתב רש"י (אבות פ"ב מ"א) עשה הקב"ה שלא גילה שכר המצוות, שלא יראה אדם מצוה

  • ששכר מרובה יותר מחברתה ויחזור אחריה (וכן מובא בתנחומא עקב ומדרש תהלים מט, א, ג)

  • אין פורענות באה על האדם אלא בעוונו (רש"י לתהלים קז, א) "הכל תלוי בתשובה" (זוהר ח"ג, קכב) 

  • מכה הבאה על האדם לא לחינם היא באה (רש"י לאיוב ה, ו)

  • בכל דבר הוא עושה שליחותו ליפרע ואפילו על ידי יתושין (רש"י לקוהלת ה, ז: וזוה"ק

  • פ.וארא כח)

  • הקב"ה מביא יסורים על הצדיקים בעוה"ז כדי שיהיה שכרם טוב ושלם לעוה"ב (רש"י

  • להוריות י, ב)

  • הקב"ה מאריך אפו ואינו ממהר ליפרע שמא יעשה תשובה (רש"י לשמות לד, ו)

  • לפום צערא אגרא (אבות פ"ה, כג) כלומר לפי הצער שהוא עוסק בה, יש לו שכר בין רב

  • או מעט

  • רבנו בחיי אבן פקודה (חובת הלבבות – שער הבטחון פ"ד) מונה שבעה טעמים על שלא

  • פורש בתורה שכר מצוות (עיי"ש)

  • כל טובה בעוה"ז היא על חשבון השכר בעוה"ב (ילקו"ש משלי לא)

  • עונש המחטיא גדול מעונש החוטא (בעל תולדות יצחק)

  • יש קונה עולמו בשעה אחת (ע"ז ו, א)

  • במצוותיו חפץ מאד (תהלים קיב, א) אמר ר' אלעזר במצוותיו ולא בשכר מצוותיו (ע"ז יז, א)

  • מכסה פשעיו לא יצליח – זה שאול, ומודה ועוזב ירוחם – זה דוד (משלי כח, יג; ומדרש

  • תהלים ק, ב)

  • טובה מרדות אחת בלבו של אדם יותר ממאה מלקויות, ופירש רש"י: מרדות אחת - לשון

  • רידוי והכנעה. כלומר אם אדם נכנע אינו זקוק למאה מלקויות (ברכות ז ע"א)

  • אנכי הרואה (שמו"א ט, יט) נענש שמואל וניטל ממנו כח הראיה הנבואית בשעת מילוי

  • שליחותו הנבואית במשיחת דוד המלך.

  • אין דנים את האדם אלא לפי מעשיו באותה שעה שנאמר "כי שמע אלקים אל הנער באשר

  • הוא שם" (ר"ה טז ע"ב, ורש" שם).

  • מי הקדמני ואשלם - אמר הקב"ה מי עשה ציצית עד שלא נתתי לו טלית... (תנחומא אמור),

  • אמר הקב"ה לא בקשתי משלכם אלא משלי ביקשתי (פסיקתא קכו, ב).

  • ונוה צדיקים יבורך (משלי ג, לג), "כל מה דעביד רחמנא לטב עביד" (ברכות ס ע"ב, זוהר

  • ח"א קפא).

  • טוב מעט לצדיק, מהמון רשעים רבים (תהלים לז, טז). "כל מה דעביד קוב"ה למילף מיניה

  • חכמתא סגיאה" (זוהר ח"ב טו ע"ב).

  • הודיעני נא את דרכיך (שמות לג, יג), ביקש משה לדעת למה צדיק ורע לו, רשע וטוב לו (ברכות ז ע"א).

  • ונתתי גשמיכם בעתם (ויקרא כו, ד), שיהיה שובע בארץ ישראל ורעב בכל הארצות, והם

  • באים ולוקחים מכם ומעשירים אתכם (תו"כ בחוקותי).

  • ואכלתם לחמכם לשובע... (ויקרא כו, ה), אוכל קימעא ומתברך במעיו (תו"כ שם).

  • ומאה מכם ירדפו רבבה (ויקרא כו, ח), אינו דומה רבים העושים את התורה למעטים

  • העושים (תו"כ, ורש"י שם).

  • והנה טוב מאוד - זו מידת יסורים שעל ידה הבריות באים לעוה"ב, וכמ"ש שלמה "ודרך

  • חיים תוכחות מוסר" (בר"ר י), בוא וראה איזהו דרך המביאה את האדם לחיי עולם הבא - הוי אומר מידת הייסורים.

  • כל שהקב"ה חפץ בו, הקב"ה מדכאו ביסורים שנאמר "וה' חפץ דכאו החלי" (ישעיהו נג, י.

  • ברכות ה ע"א).

  • על הפסוק "כי מן השמים השמיעך את קולו ליסרך" (דברים ד, לו), מפרש בעל אור החיים

  • הקדוש (שם) למרק זוהמתך, כי היסורים מנקים זיהום הנפש שנגרם ע"י החטא.

  • ויקבור אותו בגיא - משה נתעסק בקבורתו של יוסף והקב"ה נתעסק בקבורתו של משה (סוטה ט ע"ב).

  • כל המחטיא את הרבים אין מספיקין בידו לעשות תשובה (יומא פו ע"א, אבות דר' נתן פרק

  • מ), וקשה המחטיא יותר מן ההורג.

  • כל התולה בזכות אחרים, תולין לו בזכות עצמו (ברכות י ע"ב).

  • אין הקב"ה נפרע מן האומה עד שתמלא סאתה (סוטה ט ע"א, ערכין טו ע"א).

  • אין הקב"ה מנסה רק את מי שיש ביכולתו לעמוד תחת הנטל (ראה בבר"ר פרשה לב סימן ג).

  • הייסורים מרצון יותר מן הקרבנות, שהקרבנות בממון והייסורים בגוף (מכילתא יתרו ו).

  • רבי אליעזר בן יעקב אומר: כל זמן שאדם שרוי בשלוה, אין מתכפרים לו עוונותיו, ועל ידי

  • היסורים הוא מתכפר ומתרצה למקום (ספרי).

  • חייב אדם לברך על הרעה בדרך שלמה ובנפש חפיצה בדרך שמברך בשמחה על הטובה כי

  • הרעה לעובדי ה' היא שמחתם וטובתם (שו"ע סימן רכב).

  • אמר ר' אלכסנדרי: אין לך אדם בלא יסורים, אשרי אדם שיסורים באים עליו שנאמר "אשר

  • הגבר אשר תייסרנו י"ה ומתורתך תלמדנו" (בר"ר צב, א).

  • עתיד הקב"ה לעשות צל וחופה לבעלי המצוות אצל בעלי תורה בגן עדן שנאמר "כי בצל

  • החכמה בצל הכסף" (קהלת ז, יב).

  • אין לך סם חיים למלאך המוות, אלא מידת הצדקה לתלמידי חכמים (עיין תנא דבי אליהו רבא פרק י, וסנהדרין לז ע"א).

  • אנטיגנוס איש סוכו אמר: אל תהיו כעבדים המשמשים את הרב על מנת לקבל פרס אלא הוו

  • כעבדים המשמשים את הרב על מנת שלא לקבל פרס (אבות פ"א מ"ג).

  • כתב הרמב"ם (הקדמה לפרק חלק - סנהדרין): והרעה השלמה והנקמה הגדולה הוא שתכרת

  • הנפש ותאבד ושלא תהיה חיה וקיימת והוא "הכרת" הכתוב בתורה "הכרת תכרת הנפש ההיא" (במדבר טו, לא), ואמרו רז"ל (סנהדרין סד ע"ב) "הכרת" בעולם הזה "תכרת" בעולם הבא.

  • מה רב טובך אשר צפנת ליראיך (תהלים לא, כ), עולם הבא אין בו לא אכילה ולא שתיה

  • ולא רחיצה ולא סיכה, אלא צדיקים יושבים ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה (ברכות יז ע"א).

  • הנני נשפט אותך על אומרך לא חטאתי (ירמיה ב, לה), ולכן אין אדם נענש על עצם החטא

  • אלא על מה שאינו מתחרט, וכתב המהר"ל (נתיב התשובה פ"א): האדם אינו שכלי אלא בעל גוף גשמי, וכשהוא נכשל בחטא זהו טבע הגוף המושך את האדם לחטוא, והתביעה נגדו היא במה שאינו מתחרט על חטאו, וכן מבואר במשלי (א, כא, לה).

  • כי אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא (קהלת ז, כ), ולכן גם כשאדם חוטא, זה

  • טבעי כי הוא חומרי, והתביעה ממנו להכיר בחטאו ובאשמתו מתחרט, ואם הוא מצטדק ומחפש אמתלא הוא פושע במזיד ועל זה נענש, וכמו שאמר ירמיה "הנני נשפט אותך על אומרך לא חטאתי" (ירמיה ב, לה).

  • הכסיל בעת חטאו מאשים את אחרים, ומבקש המוסר מאשים רק את עצמו (מבחר פנינים,

  • שער החכמה).

  • כי פשעי אני אדע וחטאתי נגדי תמיד (תהלים נא, ה), כלומר, דוד לא מחפה ומכסה פשעיו

  • אלא עומדים לנגד עיניו תמיד.

  • איזהו דרך ישרה שיבור לו האדם, יאהב את התוכחות, שכל זמן שתוכחות בעולם, נחת רוח

  • בעולם, טובה וברכה באים לעולם, ורעה מסתלקת מן העולם (מסכת תמיד כח ע"א).

  • על כן יאמרו המושלים בואו חשבון, תבנה ותכונן עיר סיחון (במדבר כא, כז), אמר ר' יוחנן

  • "המושלים" אלו המושלים ביצרם, "בואו חשבון" בואו ונחשוב חשבונו של עולם, הפסד מצוה כנגד שכרה ושכר עבירה כנגד הפסדה. "תיבנה ותיכונן" – אם אתה עושה כן תבנה בעולם הזה ותכונן בעולם הבא (בבא בתרא עח ע"ב).

  • אהוב את המוכיחך ושנא את המשבחך מפני שמוכיחך מביאך לחיי עולם הבא, ומשבחך

  • מוציאך מן העולם (אבות דר' נתן כא, א).

  • אם אין אני לי מי לי, וכשאני לעצמי מה אני, (אבות פ"א מ"ד), וביאר השערי תשובה (פ"ב, כו): אם האדם לא יעורר את נפשו מה יועילוהו המוסרים... ולא יסמוך על תוכחת המוכיח לבדו.

  • ושמרת את חוקותי ואת משפטי אשר יעשה אותם האדם וחי בהם אני ה' (ויקרא יח, ב).

  • ופירש רש"י "וחי בהם" – בעולם הבא.

  • שיויתי ה' לנגדי תמיד – וכתב הרמ"א בריש השו"ע [או"ח סי' א סע' א]: הוא כלל גדול

  • בתורה ובמעלות הצדיקים אשר הולכים לפני האלקים, וישים האדם אל לבו שהמלך הגדול ברוך הוא עומד עליו ורואה את כל מעשיו ומיד יגיע אליו היראה וההכנעה בפחד השי"ת ובושתו ממנו תמיד.

  • הכל לפי רוב המעשה (אבות פ"ג מט"ו), ופירש הרמב"ם לפי מה שאדם כופל ומתמיד

  • בעשיית הטוב, כך שכרו מרובה.

  • אין הקב"ה מקפח שכר כל בריה ובריה אפילו של רשעים דכתיב "אל אמונה ואין עוול"

  • (בבא קמא לח ע"ב), כלומר גומל לאדם כמעשהו הטוב ואפילו לרשעים אינו מקפח שכרם וצא ולמד מנבוכדנצר שהוסיפו לו חיים (עיין סנהדרין צ ע"א).

  • בא וראה עד כמה גדולה מעלתו של אדם העושה מעשה טוב, עד כדי כך שזכות המעשה

  • הטוב עומד לו, ולא רק לדורו אלא לדורות עולם (עיין סוטה מז ע"א).

  • וירא את הקיני וישא משלו - דרשו חז"ל (סנהדרין קו ע"ב) אמר בלעם ליתרו הקיני בגלל

  • שלא היתה אתנו בעצת פרעה של "כל הבן היאורה תשליכוהו", זכית בגלל זה שעתידים בניך לשבת בלשכת הגזית.

  • וה' ניסה את אברהם – כתוב "ה' צדיק יבחן" (תהלים יא): אמר ר' יונתן, היוצר הזה אינו

  • בודק קנקנים מרועעים שאינו מספיק להקיש עליהם אחת עד שהוא שוברן, ומה הוא בודק? קנקנים יפים, שאפילו מקיש עליהם כמה פעמים אינם נשברים (בר"ר לב, ג).

  • אמר ר' יוחנן: למה ישראל נמשלו לזית, לומר לך מה זית אינו מוציא שמנו אלא על ידי

  • כתישה, אף ישראל אינם חוזרים למוטב אלא על ידי יסורים (מנחות נב ע"ב).

  • למען ענותך ולמען נסותך להטיבך באחריתך (דברים ח, טז), כלומר ה' מענה את האדם

  • ומייסרו כדי להיטיב לו באחריתו כי אין יסורים בלא עוון (שבת נה ע"א).

  • כל המקבל יסורים מאהבה והוא שמח ביסורים מקבל אותם ככפרת עוונות, מביא גאולה

  • לעולם (תענית ח ע"א).

  • הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו – אמר חסדא: הודו למי שגובה חובתו של אדם לטובתו,

  • העשיר בעושרו... עני בשיו... יתום בביצתו... כל אדם שהקב"ה מביא עליו יסורים צריך לדעת שהקב"ה נותן לו יסורים לפי כוח הסבל והיכולת שלו (עיין פסחים קיח ע"א).

  • היסורים הם שליחיו של הקב"ה שהרי אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין עליו מלמעלה (חולין ז ע"ב), ולכן צריכים לקבלם באהבה ולהודות לה' עליהם כמה הודאות.

  • נאמר ברית במלח ונאמר ברית ביסורים, מה ברית האמורה במלח – המלח ממתק את הבשר,

  • אף ברית האמור ביסורים – יסורים ממרקים עוונותיו של אדם (ברכות ה ע"א).

  • יהיה שמח ביסורים יותן מן הטובה, שאפילו אדם בטובה כל ימיו אינו נמחל לו מן העבירות

  • שבידו, ומי מוחל לו? הוי אומר היסורים, שנאמר "מוסר ד' בני אל תמאס" (משלי ג, יב.

  • ומכילתא יתרו י).

  • כתב החפץ חיים בספרו "שם עולם" (עמוד ו) בשם הגר"א שאלמלא היסורים לא מצאנו

  • רגלינו וידינו בזה העולם.

  • פושעי ישראל בגופם נידונים עד שנים עשר חודש (ר"ה יז ע"א), העושה מצוות לשמן,

  • שכר גדול מעל השמים, ושלא לשמן – שכרו עד השמים (פסחים נו ע"א).

  • כשאדם שופט ודן את עצמו על כל דבר שעושה על ידי זה מבטל הדינים שעליו ועל ידי זה

  • זוכה לשמחה גדולה (מוהר"ן מברסלב).

  • אמר ר"ל טובה מרדות אחת בלבו של אדם ממאה מלקויות (ברכות ז ע"ב).

  • כשאדם הולך אחר שכלו וחכמתו יוכל ליפול בטעויות ומכשולים רבים ולבוא לידי רעות

  • גדולות (מוהר"ן מברסלב), "כל הנפילות הן על ידי חכמות... כי עיקר השכל הקדוש הוא התמימות", "תמים תהיה עם ה' אלוקיך", וטובה חכמה שיש עמה זכות אבות (קהל"ר ז, כב) ו"צדיק באמונתו יחיה" (חבקוק ב, ד).

  • שכר ועונש הוא עיקר חשוב בין הי"ג עיקרים: שהבורא יתברך שמו גומל טוב לשומרי

  • מצוותיו ומעניש לעוברי מצוותיו (הרמב"ם בעיקר הי"א), והרס"ג בספרו "אמונות ודעות" כולל עיקר זה במאמר התשיעי בשם "גמול ועונש".

  • אמרו רז"ל: העולם הזה דומה לפרוזדור לפני העולם הבא, התקן עצמך בפרוזדור כדי

  • שתכנס לטרקלין (אבות פ"ד מט"ז).

  • ארך אפים ורב חסד ואמת (שמות לד, ו), ארך אפים לצדיקים ולרשעים (עירובין כב ע"א),

  • ורב חסד – מטה כלפי חסד (ר"ה יז ע"ב ורש"י שם) הכל נתון בערבון ומצודה פרוסה על כל החיים (אבות ג, טז).

  • הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים (ברכות לג ע"ב, ונדה טז ע"ב) "הכל צפוי והכל גלוי

  • והכל לפי דעתו של אדם" (אבדר"ן טל, א).

  • הקב"ה גוזר והצדיק מבטל (מועד קטן טז ע"א) הכל צפוי והרשותה נתונה (אבות פ"ג, טו).

  • שקולה נשמת כל צדיק אחד כנגד כל העולם כולו (סנהדרין קג ע"ב).

  • טובתם של רשעים רעה היא אצל צדיקים (יבמות קג ע"א).

  •  כפלח הרימון רקתך (שה"ש ג), אפילו ריקנים שבך מלאים מצוות כרימון (ברכות נז ע"א  ומגילה ו, א).

  • ולהאמין כי בקיום האדם את מה שכתוב בתורה תזכה נפשו לתענוג גדול לעולמים (החינוך

  • בהקדמה), תענוג נצחי של הנשמה ב"עולם הנשמות" הנקרא "עולם הבא" (שם).

  • וידע האדם כי אשר ישמור מצוות בוראו ויישיר כל דרכיו והוא נקי כפיים ובר לבב, נהיה

  • השגחת ה' עליו ויתקיים גופו זמן רב בעולם הזה ונפשו לעד בעולם הבא (החינוך מצוה תקמה ומצוה פז).

  • ה' ברוך הוא משלם למקיים מצוות התורה, ומעניש העוברים על איסוריה, כאשר השכר

  • הגדול יותר הוא בעולם הבא, והעונש החמור יותר הוא ה"כרת" (רמב"ם בפירוש המשניות לסנהדרין י, א. הל' תשובה פ"ח ה"א, ופ"ט ה"א) הקב"ה ממהר להיפרע מכפויי טובה על ידי כפויי טובה (ספר המידות ערך עונש).

  • כי אין עם ה' ברוך הוא כי אם טובה, חסד ורחמים לעולם, ובכל עת ובכל שעה טובו מוכן

  • אל כל הראוי לקבלו (החינוך מצוה קעא).

  • "כפי מעשה האדם אם לטובה ואם להפך, לעולם באותו ענין שישים כל מחשבותיו ויעשה

  • מעשיו, בדוגמתו ממש תימשך עליו הברכה או להיפך (שם מצוה קעא).

  • אבל האדם הוא שמחייב את עצמו בנטותו מן היושר ויסיר מגופו ההכנות המכשירות אותו

  • לקבל הטובה (שם).

  • קודם החטא השכינה היתה שורה על כל אחד מישראל, כיון שחטא - השכינה הסתלקה ממנו

  • (חגיגה ה ע"א, וסוטה ג ע"ב).

  • כל מקרה הרע המתחדש באדם הוא פעולה המתחדשת באדם בהסתרת פני ה' מן האיש,

  • כלומר השם מסיר שמירתו מעליו מצד חטאו עד שיקבל העונש הראוי לו לפי החטא (החינוך מצוה קעא).

  • מזמור לדוד בהיותו במדבר יהודה - שגם בהיותו נרדף במדבר אמר שירות ותשבחות להשי"ת (זוהר תרומה קמ).

  • להגיד בבוקר חסדך ואמונתך בלילות (תהלים צב), שהאמונה בחסד השי"ת שהוא טוב  ומטיב,

  • צריכה להיות מאירה את האדם גם במצב של חשכות לילה ויסורי עולם הזה (מכילתא שמות יד).

  • אם רואה אדם שיסורים באים עליו יפשפש במעשיו, פשפש ולא מצא - יתלה בביטול תורה (ברכות ה ע"א).

  • עושה נפלאות לבדו וברוך שם כבודו לעולם (תהלים עב), אפילו בעל הנס אינו מכיר בניסו,

  •  ופירש רש"י: רק הקב"ה לבדו יודע שהיה נס, אבל בעל הנס אינו מכיר בניסו (ועיין ברכות ס ע"ב, ושוחר טוב פ' מו).

  • וישמן ישורון ויבעט (דברים לב, טו), שמרוב טובה הוא בועט, והיסורים הם להזכיר את

  • אפסות האדם, כמ"ש "תשב אנוש עד דכא ותאמר שובו בני אדם" (תהלים צ).

  • אמר ריב"ל לא נבראו רעמים אלא לפשט עקמומיות שבלב... (ברכות נט ע"א), כלומר

  • היראה שוברת את עקמומיות הלב, את הגאוה.

  • השמרו לכם פן יפתה לבבכם וסרתם ועבדתם אלהים אחרים - הזהרו לכם שלא תמרדו

  • בקב"ה, שאין אדם מורד בקב"ה אלא מתוך שביעה, שנאמר ורם לבבך ושכחת את ה' אלוקיך (ספרי עקב).

  • האדם גורם לעצמו מה שבא עליו, כי אין דבר רע בא מהאדון הטוב לכל ובפרט לידידיו

  • (אור החיים לבראשית לד, ב. ושמות ד, יא).

  • כל צרה שתכליתה טוב אינה צרה (אור החיים בספרו ראשון לציון, אסתר ד"ה ויהי).

  • יסורים לת"ח הם להרבות שכרו לעולם הבא, או לבחנו אם אהבתו לקונו תלויה בדבר או

  • לא(אור החיים בספרו ראשון לציון למשלי ד"ה מוסר).

  • חז"ל בערכין (טז ע"ב) גילו לנו שכל צער הנגרם לאדם, גם הפחות ביותר - כגון נתכוון

  • למזוג לו חמין ומזגו לו קרים - הרי זה יסורים מלמעלה, למטרת כפרת עוון (ועיין קהלת רבה פ"ז עה"פ אחת לאחת).

  • למען ענותך לנסותך לדעת אשר בלבבך (דברים ח, ד), פירש הספורנו (שם) שמטרת הנסיון

  • שהאדם יוציא לפועל מה שבלבו, מה שבפנימיותו, ועל ידי כך מתעלה ומשתגב.

  • והאלקים ניסה את אברהם - כתיב "נתת ליראיך נס להתנוסס מפני קשט סלה (תהלים ס),

  • ואמרו במדרש רבה (וירא פ' כה) כל נסיון אחר נסיון.... כדי לגדלו בעולם, להתגדל מעל הטבע.

 

בדברי חכמינו הראשונים

  • כוזרי – מאמר א

  • הרס"ג הקדוש בספרו אמונות ודעות (מאמר חמישי ותשיעי) לבעיית הגמול

  • הרמב"ם עוסק בבעיא זו בהלכות תשובה (פרקים ח-ט; פרק ג משמונה פרקים: פירוש המשניות לפרק חלק בסנהדרין)

  • ר' חסדאי קרשקש בספרו "אור ה'"; האברבנאל, העקדה

  • רבנו בחיי אבן פקודה (חובת הלבבות שער הבטחון פרק ד)

  • בעל נפש החיים (מתוך שער ב)

  • ר' ישראל סלנטר בספרו "אור ישראל"

  • הראי"ה קוק באיגרות הראי"ה

  • הגר"ש ישראלי בספרו "פרקים במחשבת ישראל"

  • "העיקרים" הקדיש מאמר רביעי בספרו לשכר ועונש ובו נ"א פרקים.

  • החינוך - מצוה תקמה מצוה פז, מצוה קסט, רמא ומצוה תכד.

  • הרמב"ן בספר "תורת האדם" שער הגמול

  • ספר דורנו מול שאלות הנצח – ד"ר א.ברט

  • ועוד גדולי ישראל עסקו בנושא זה, ואכמ"ל.

  • אור החיים הק' (דברים יג, ז; בראשית ח, כא).