שאלה:מה הם ערכי המדינה שיש להתמקד עליהם בהרצאות ובשיעורים בשמת השבעים לקיום המדינה?
תשובה: לענ"ד כל מורה, רב, דרשן ומחנך המאמין בנפלאות הבורא בתקומת ותחיית עם ישראל בנחלתו בהקמת מדינתו חייב להדגיש בפני תלמידיו ושומעי לקחו את הערכים החשובים והנשגבים האלה.
מצוות ישיבת ארץ ישראל, כיבושה ועצמאותה כי עיקר המצוה לכבוש את א"י להיות תחת שלטוננו הריבוני ולכן הקמת מדינת ישראל היא הידור קיום המצוה (הרמב"ן בהוספות למ"ע ד; ושו"ת ישועות מלכו) והמדינה בונה יישובים, מפריחה שממות, סוללת כבישים, מסילות ברזל, מפתחת חקלאות מפוארה ומשובחת.
קיבוץ גלויות: קיבוץ גלויות הוא אחד מסממני הגאולה, חלק בלתי נפרד מן האמונה בביאת המשיח, ותפילותינו היומיומית "תקע בשופר גדול לחירותנו ושא נס לקבץ גלויותינו" וחותמת "מקבץ נדחי עמו ישראל", והתורה והנביאים הבטיחו שיבת ישראל למולדתם (עיין ויקרא כ; דברים כח-ל וסנה' צח, א) ובברכת החודש אנו מבקשים, הוא יגאל אותנו בקרוב ויקבץ נדחנו מארבע כנפות הארץ" (נוסח אשכנז) מראשית הקמת המדינה היא פעלה ופועלת להעלות יהודים לנחלתם והחל תהליך השיבה באופן מסיבי לארץ, ויהודים מגלויות שונות מתקבצים בארצם והאתגר שעומד לפני המדינה הוא מיזוג הגלויות לעם אחד מאוחד ומושלם.
המדינה חוקקה "חוק השבות" שמאפשר לכל יהודי ויהודיה לעלות ולהיקלט בחיים הלאומיים.
"כלל ישראל": עם ישראל במהותו הוא מאוחד ומלוכד לחטיבה לאומית מגובשת ומעוצבת על ידי התורה והאמונה אבל הגלות גרמה לפיזורו, לפילוגו והשיבה לארץ מחזירה את "האחדות הלאומית" ויוצרת קיבוץ מדיני לאומי מאוחד באמונתו ובארחות חייו היהודיים ולכן על כל מחנך רב או דרשן להעלות על נס אחדות ישראל, מיזוג כל העדות והפלת כל המחיצות העדתיות כי מהותנו היא "נפש אחת" וראש האבדן הוא הפירוד, והברכה הוא השלום וייחוד הלבבות (מרן אור החיים לדברים לג, ה).
השבת: מקפלת בחיי האומה ערכים דתיים, מוסריים, לאומיים וחברתיים עמוקים ולכן שמירתה בחיינו הלאומיים היא מצוה וחובה גדולה לשמור אותה כיום מנוחה שלמה וקדושה עילאית, וכל העבודות הציבוריות תשבותנה בשבת כי שמירתה מפארת את נשמת האומה ומספקת מנוחה לכל עובד ולפיכך השבת היא יום המנוחה הרשמי של המדינה וכל השירותים הציבוריים שובתים בשבת, התעשיה, המסחר, התחבורה, ועוד וקדושת היום ומנוחתו מפגינים בעיני העמים אמונת העם וקידוש חייו הסואנים.
התורה: היא נשמת קיומנו הלאומי, יסוד ירושת הארץ והנחלתה לאומה, וכיום המדינה היא המרכז התורני הגדול בעולם, מפתחת מוסדות וחינוך ותומכת בהחזקת התורה ובלימוד לפי יכולתה ותפילתנו לה' שישפיע עליה שפע רב כדי שתוכל לקיים מוסדות תורה בקיום מלא ומושפע עד בלי די.
צדקה: הצדקה היא אחד מיסוד קיומנו "וציון במשפט תיפדה ושביה בצדקה" ולכן הוקם המוסד לביטוח לאומי לעזור לנחשלים, ולחולים, לנכים, למעוטי יכולת ומחוסרי עבודה, אבל זה עדיין לא מספיק.
המשפט העברי: כדי לשמור על צביונה היהודי של מדינת ישראל, יש להחיות המערכת המשפטית התורנית במדינה כי זהו אחד מחזון הנביאים "ואשיבה שופיך כבראשונה ויועציך כבתחילה אחרי כן יקרא לך עיר הצדק קריה נאמנה" (ישעיה א, כו) וכל רב או מחנך חייב לעודד יהודים להתדיין בפני ב"ד רבני הדן ע"פ חוקי התורה כי אסור ליהודי מאמין וירא אלוהים להישפט לפי חוקי הגויים (שמות יח, כא; החינוך מ"ע תצא; רמב"ם הל' סנה' פ"א הל' א, יג; סה"מ מ"ע ל"ת רפד; גיטין פח, ב; ושו"ע חו"מ סימן תכו).
ברם, קיים כלל במשפט העברי "דינא דמלכותא דינא" כלומר חוקי המלכות בכל ארץ תקפים גם מבחינה הלכתית (בבא קמא קיג, ב; שו"ע חו"מ סימן שסט-ב; טור חו"מ סימן טו; משפט כהן סימן קמד; ודרשות הר"ן דרוש יא) ולכן יש לכבד חוקי המדינה חוקי התנועה... וכלל זה הוא בסיס לחיים לאומיים תקניים והגונים ומבלעדיו החיים במדינה הם הפקר וחז"ל ציוו אותנו "הוי מתפלל בשלומה של מלכות שאלמלא מוראה איש את רעהו חיים בלעו" (אבות פ"ב) כי בלי חוק ומשפט החברה תתפורר, ולכן אסור להעלים מס, לגנוב כספי ציבור כי גזל ציבור חמור מגזל יחיד (שו"ע חו"מ סימן שסו-יב).
אהבת ישראל: לטפח אהבת ישראל, לסלק שנאת חינם, לדבר רבות על חיבת כל יהודי באשר הוא יחיד כולל גם יהודי רחוק מתו"מ, כי אהבת ישראל כוללת גם את הרשעים, את כל היצורים, ולהרחיק רגשי שנאה ונקמנות מהחברה שלנו ולבססה על "אהבת חינם", הדאגה לזולת, כיבוד כל נברא ורכושו ואי הכפשת שמו הטוב.
ובסיכום, כמחנכים, כמורים, כרבנים, כדרשנים וכמאמינים חייבים בכל שיעור והרצאה לדבר רבות אודות הערכים הנשגבים הקיימים במדינתנו ומחובתנו להסתכל ולראות את האור הגדול המאיר בכל מעשינו הלאומיים ואת ההתקדמות הכבירה המתבצעת לנגד עינינו בכל תחומי החיים.
עלינו לשיר את שירת הנצחון על אוייבינו, ובדורנו דור התחיה הלאומית וקיבוץ הגלויות לחוש כיצד השירה המרנינה לבבותינו הולכת ומתנגנת והקב"ה מנחה את עמו "נחית בחסדך עם זו גאלת נהלת בעוזך אל נו הקדשך" (שמות פ.בשלח) ואנו מחכים לבנין הבית השלישי ועל ידי נצחון מוחץ יכירו וידעו כל יושבי תבל "כי לה' המלוכה והיה ה' למלך" וסוף סוף כל העם ישוב לאיתנו הראשון.