הגאולה השלישית מעלותיה והישגיה

 

  • איך תקרא מדינת ישראל ללא תורה ומצוות ח״ו ? (חוברת ״אור לישרים״ וארשה שנת תרם 1950 למניינם) והמתנגדים טענו איך הגאולה תבוא ע"י מחללי שבתות בפרהסיא ואוכל נבלות וטרפות (עיין בספר ״שלום ירושלים״ לאדמו״ר בפילוב).
  • אסור לעסוק בקירוב גאולה טבעית אלא, להמתין לנס מהקב״ה.
  • התנגדו מצד פחד ג' השבועות (כתובות קיא,א) כי הקמת המדינה היא מרידה בגויים, מרידה במלכות שמים.
  • ועוד טענות שונות כגון אין מצוה היום לגור בארץ ישראל. והנה לא רק יהודים דתיים חרדים התנגדו לתנועה הציונית, אלא ההתנגדות לשיבת ציון הייתה גדולה מכל הכיוונים. חרדים, חילונים ומשכילים - הלא דתיים טענו שהציונות הפוליטית הרוצה להקים מדינה יהודית בארץ ישראל היא שגעון רוחני מסוכן, והפיכת היהדות מכת דתית לאומה. החרדים טענו שהאורתודוכסים מתנגדים לתנועה האווילית והשאיפה של הציונים להקים מדינה יהודית לאומית בא״י היא בניגוד לייעודיה המשיחיים של היהדות החרדית. ופילוסופים יהודים גרמנים כמו הרמן כהן כתב שהרעיונות של הרצל וחבריו הם סילוף של המשיחיות היהודית האמיתית, עלבון לפטריוטיות של היהודים. כהנה וכהנה טענות משונות (ועיין בספר ״החסידות ושיבת ציון״). ולענ״ד הלך רוח שפל זה נובע מאותה אימרא במצרים ״זכרנו את הדגה אשר נאכל במצרים חינם..״ (במדבר יא,ה) וקשה להם להשתחרר מהתרבות המצרית האלילית, כך בדורות האחרונים, הגולים התרגלו לתרבות המערב וקשה להתנער מתרבות נכר, הגלותיות מפעמת בנבכי נשמתם ויש צורך להעירם במכות, בצרות צרורות כדי שנשמת האומה תשוב לאיתנה, לרוח תורתה ולאמונתה. ומשום כך היציאה מהגלות והשיבה למולדת לחיק אמם היא התשובה הגדולה. וכמו שכתב הרה״ג יהודה אלקלעי זצ״ל ״ והתשובה הכללית- שישובו ישראל לארץ הקדושה״ (כתבי הרב ח״א עמוד 278 וכרך ב 124) וכן כתב הראי״ה קוק בספרו ״אורות התשובה״ (פרק ״ז,ב): התעוררות תפצה של האומה בכללה לשוב אל ארצה, אל מהותה, אל רוחה ואל תכונתה באמת אור של תשובה יש בה״ ולכן תחיית האומה היא הייסוד של בניין התשובה הגדולה״ (שם,א, אורות קלח; אהבת יהונתן פ.בלק; ספר אם הבנים שמחה קט איגרות הראי״ה איגרת ריב).

טענות המתנגדים הן מוטעות לאור דברי חז״ל בתלמוד ובמדרשי חז״ל משום שמציאות הגולה היא ביטול תורה וכדברי חז״ל בחגיגה (ה,א) ״כיוון שגלו ישראל ממקומם אין לך ביטול תורה גדול מזה״ כי הישיבה בנכר מנתקת את היהודי ממקור חיותו, מאמונתו ומשרשיו הרוחניים. לכן, חזרת היהודים לארצם אין לך קיום תורה גדול מזה ובפרט לדברי חז״ל בספרי שתורת א״י היא תורה איכותית, תורה של מידות נעלות, של חכמה ומשום כך, מאז הקמת מדינת ישראל בשנת תש״ח עולם התורה פורח, משגשג, ישיבות ואולפנות לבנות פרחו, והלימוד נעשה בשפת הקודש ולא בשפה זרה. צעירי ישראל שבים למקור מחצבתם. שלטון יהודי הוא תנאי הכרחי להסרת קללת החורבן ולכן, המעשה הציוני הוא מצוה דאורייתא כי עיקר מצות ישיבת הארץ לדעת רבנו הרמב״ן (הוספות למ״ע -מע״ד; פתחי תשובה סימן ע״ה ס״ק- ו; ושו״ת אבני נזר יור״ד סימן תנ״ב -תנ״ו; ושו״ת ציץ אליעזר תלך ז סימן מ״ח פרק י״ב; אגרות חזו״א א, קעה) היא הירושה, הכיבוש והשלטון היהודי ואילו המגורים בארץ, הם רק פרט וסעיף ממצוה זו. וכן כתב בעל שו״ת ישועות מלכו (סימן סו) ״לכבוש ארץ ישראל שתהיה תחת שלטוננו וירושתנו״ ובה נגלה עצמאותנו ועצמיותנו, ולפי הגדרה זו, הקמת המדינה היא מצוה דאורייתא והגשמת החזון המשיחי של נביאי ישראל, ועצמאות ישראל בארץ חמדת לבו היא אחת ההבטחות העיקריות שבתורה ״ואשבור מוטות עולכם ואוליך אתכם קוממיות״ (ויקרא כו, יג) כי מגמת חירותנו המדינית להקים ״ממלכת כהנים וגוי קדוש״ כדי להפיץ אמונת היחוד והערכים המוסריים בבריאה כולה ״עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו״ (ישעיה מג,2).

בתחיית האומה הושגו הישגים מופלאים והתורה הולכת ומתעצמת. עד שתשיג יעדה, ישיבת הסנהדרין בלשכת הגזית ומשם תצא תורה ודבר ה' לעולם כולו, ולפיכך חובת המדינה לפתח מוסדות תורה ואמונה. לחנך למידות תרומיות והכל יעשה מתוך הדרגתיות, שלב אחר שלב כי כך דרכה של תשועת ישראל ״קמעא קמעא״ (ירושלמי ברכות פ״א, הל, א; שהש״ר פ, ו; שוחר טוב כב, יג) ולפיכך לרגל יום עצמאות ישראל מחובתינו להבליט את הישגיה הגדולים המעידים על קידום גאולתנו ופדות נפשנו. לאשר ולבסס כי הקמת מדינת ישראל היא דף חדש ומאיר בהיסטוריה הלאומית שלנו, ונציין אותם בקצרה.

 

 

  • צרת השיפוט של ערכאות של גויים (עיין גיטין פח א ורמב׳׳ם סוף הלכות סנהדרין ושו׳׳ע חו׳׳מ).
  • צרת החינוך החילוני שבני ישראל מתחנכים על ברכי החינוך הזר לנשמתם ולטבעם האלוהי.

אבל עם כל הנוראות של חלול ה' הקיים בשתי המערכות הללו הרי ערך קידוש ה' הגדול של הקמת המדינה לא יסולק בשום אופן מכל ענייני המדינה וריבונותה, וככל שתגדל ותתרחב מצות ישוב א״י בניינה ופיתוחה ילך חילול ה' ויתבטל ״והיה העקוב למישור ונגלה כבוד ה'״. והאמת היהודית תנצח את השקר והכזב של הגויים הטופלים על מדינת ישראל טענות שווא חסרות שחר, ותשובת ישראל ושכלולם הרוחני יעורר אהבה ויחס חם והוגן לאומה הישראלית ולארצה הקנויה לה מראשית הבריאה, והיא נחלה נצחית לעם סגולה ושום אומה אחרת אינה הולמת לקדושתה ולא תצליח להתנחל בה ומכח התשובה הלאומית הגדולה, אויבינו יוכרחו לקבל אמת זו ולבטל טענותיהם הכוזבות שעם ישראל גזל מהם אדמות ערביות כי אין כאן שום גזל ושוד כי א"י ניתנה לזרע אברהם לדורי דורות ורק הם ינחלוה וכדברי דוד בתהילים (סט-ל) ״וזרע עבדיו ינחלוה ואהבי שמו ישכנו בה״ ורק עבדיו נאמניו הם הזכאים לרשתה ולהתנחל בכל מרחביה, וקיים איסור חמור לבתרה ולחלקה כי היא יחידה שלמה המזווגת לאומה יחידה ומיוחדת המוכתרת במידת הענווה והישרות.

ובסיכום, עלינו להתפלל יום יום על מדינתנו שתמלא את ״עדה, שנגביר כיסופינו העזים לבנין הארץ בגשמיות וברוחניות, לקיבוץ גלויות לאחדות האומה כדי להחיש גאולתנו השלמה, והגאולה תהיה על ידי סיבה טבעית בידי אדם ולא נחכה ״פתאום ירד ה' מן השמים לארץ לומר לעמו קומו צאו״ (עיין שיבת ציון ח״ב 75) אלא מחובת כל יהודי המצפה לישועת ה', לעלות לארץ ולשחרר אדמת קודש מידי זרים, ולקיים בה את כל המצוות האפשריות כי בזה תעורר עלינו החמלה העליונה להשלים גאולתנו ולבנות בית מקדשנו להיות ״אור לעמים״. כי זוהי מגמת התקבצותנו הלאומית במחמד לבנו שכל חפצנו הוא לייחד שמו יתברך (אורות הקודש ח״ג, קצא; ואורות קס-ו).

הקמת המדינה לא באה לדחוק את הקץ אלא לקיים דרישת ה' שביקש מעמו ״שובה ישראל״ כי תם קץ גלותכם, ולכן קומו ועלו חדשו מלכותכם, ובנו ארצכם ותקבלו סיוע שמימי כי גאולתכם היא גאולתי ולכן הגאולה צועדת בצעדי ענק (עיין ירושלמי ברכות פ״א, הל' א; וזוה"ק פ.וישלח).