כתוב אחד אומר ״מגדיל״ ״מגדיל ישועות מלכו ועושה חסד למשיחו לדוד ולזרעו עד עולם״ (תהילים יח 15) וכתוב אחר אומר ״מגדול״ (שמואל ב, פרק כב 15) אמר ר״י לפי שאין גאולה של אומה זו באה בבת אחת, אלא קימעא קימעא ומהו מגדיל? שהיא מתגדלת והולכת לפני ישראל, לפי שהן עכשיו בצרה גדולה ואם תבוא גאולה בבת אחת אינן יכולין לסבול, לכך משולה הגאולה לשחר״ (מדרש שוחר טוב תהילים יח).
גאולתן של ישראל בתחילה קימעא קימעא כל מה שהיא הולכת היא רבה והולכת(ירושלמי יומא פרק ג, הל' ב וברכות פרק א הל' א).
אמר הקב״ה עלי לשלם את הבעירה אני הצתי אש בציון ואני עתיד לבנותה באש(בבא קמא ס2).
אין בן דוד בא עד שיתייאשו מן הגאולה (סנהדרין צו 1).
אם ראית מלכויות מתגרות אלו באלו צפה לרגלו של משיח. (בר״ר מב).
נעשו בני ישראל אגודה אחת התקינו עצמם לגאולה (בר״ר צח).
אמרה כנסת ישראל לפני הקב״ה רבש״ע, אני ישנה מן הקץ ולבי ער לגאולה, אני ישנה מן הגאולה ולבו של הקב״ה ער לגאלני (שה״שר ה).
אין ישראל נגאלים אלא בזכות שבת (קוה״ר ד)
וכן אתה מוצא שאין ישראל נגאלין עד שיהיו כולם אגודה אחת שכשהם אגודה אחת מקבלים פני שכינה. (תנחומא נצבים א).
אין ישראל מתיישבים בארצם אלא בגאולה שלישית גאולה ראשונה זו גאולת מצרים, גאולה שנה זו גאולת עזרא, השלישית אין לה הפסק (תנחומא שופטים ט).
ולא בגאולה ראשונה גאולה אחרונה, כי גאולה ראשונה היה לכם צער ושעבוד מלכויות אחריה אבל גאולה אחרונה אין לכם צער ושעבוד מלכויות אחריה (ילקו״שישעיה תצט).
קץ נתתי לימיני, גאלתי את בני גאלתי את ימיני. (ילקו״ש איכה תתרכה).
אמר הקב״ה כשהייתם במצרים גאלתי אתכם בשביל שמי, אף מאדום איני עושה אלא למען שמי (ילקו״ש תהלים תתסו).
אמר הקב״ה לכשתרדו במדרגה התחתונה אותה שעה אני גואל אתכם, כשושנה זו. מפורחת ולבה למעלה, כך אתם כשתעשו חשובה ויהי לבבכם למעלה אני גואל אתכם (ילקו״ש הושע תקלג).
אם יאמר לך אדם מתי קץ הגאולה בא אל תאמין שנאמר כי יום נקם בלבי לפומא לא גלי פומא למאן גלי? (ילקו"ש ישעיה תקז).
אף לעתיד לבוא אין נגאלים אלא מתוך צרה מתוך תשובה ומתוך זכות אבות (דב״ר ב).
ואם שמרתם את שניהם הצדקה והדין מיד אני גואל אתכם גאולה שלמה (שהש׳׳ר ה).
מה גאולה פלאים אף פרנסה פלאים, מה פרנסה בכל יום אף גאולה בכל יום (בר״ר כ).
גדול קיבוץ גליות ביום נבראו בו שמים וארץ (פסחים פח1).
גדולה צדקה שמקרבת את הגאולה (בבא בתרא י1).
אין לך קץ מגולה מזה שנאמר ״ואתם הרי ישראל ענפיכם תתנו ופריכם תשאו״ (סנהדרין צח1). וכתב המהרש״א (שם): כל זמן שאין ישראל על אדמתם אין הארץ נותנת פירותיה כדרכה, אבל כשתחזור ליתן פירותיה זהו ״קץ מגולה״ שקרב לבוא זמן הגאולה שיחזרו ישראל לאדמתם.
כל העוסק בתורה לשמה אף מקרב את הגאולה (סנהדרין צט1).
אוי לה לאומה שתמצא בשעה שהקב״ה עושה פדיון לבניו (סנהדרין קו 1).
ותחת ארבע לא תוכל שאת - זו אומה רביעית כביכול אין הקב״ה יכול להניח ישראל אלא מיד גואלם, שבמלכות רביעית תהיה לכם גאולה (ילקו״ש משלי תתקסג).
שאלו את בלעם יש להם לישראל קץ של ישועה? אמר להם הן אמר לו ואימתי הוא? אמר להם רחוק, שאלו לנביאי ישראל אמרו קרוב הוא (פסיקתא רבתי פרק פב).