המדיניות של מדינת ישראל לאור התורה
ראשי פרקים
א. מדינת ישראל.
ב. מדיניות מדינת ישראל.
ג. האירועים העולמיים.
א. מדינת ישראל
מדינת ישראל שונה משאר מדינות העולם, כי מדינת הגויים תכליתה לדאוג לקיום חומרי לתושביה, והיא חברת אחריות גדולה מבלי אידיאות מוסריות ורוחניות שהן יסוד החיים האנושיים, משא"כ "מדינת היהודים" שונה במהותה כי היא נושאת בקרבה המון רעיונות אלוהיים להאיר את האנושות מחשכתה, לרומם ולשגב את ערכי המוסר והצדק בעולם. ולכן היא מוגדרת "יסוד כסא ה' בעולם"(אורות קס-ז). ולאור תפקיד עליון זה עליה להיות מדינה בצורתה החיצונית ממלכה פוליטית, סוציאלית, לאומית ומעוטרת בחכמה פיזיקאלית, כלכלית וצבאית, בחכמה אלוהית המכוונת את כל צעדיה הלאומיים (אורות קד). התורה מגדירה מהות ישראל "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים" (שמות יט,ו) כלומר שהקדושה והממלכה קשורים זה עם זה בקשר הדוק, קשר בל ינתק, והלאום היהודי הוא קדוש וטהור, מנווט על פי הקדושה העליונה בכל הסקטורים הצבוריים ולא במישור הפרטי היחידי, כי מהותנו הלאומית היא "ממלכה", ישות כללית, ציבור קדוש ואינה איגוד של פרטים משוכללים אלא "מהות אלוהית" בעלת סגולה עליונה המסככת בתוכה המון פרטים שכל אחד מהווה אור, ובהתחברם יחד יוצרים "אורה עליונה" המאירה על כל עמי תבל (עיין עין איה שבת ב, ט, כ"ג, ומאמרי הרא"ה עמוד 173-174).
המדינה והתורה מחוברות יחד, ומדינה בלי תורה לא יכולה להתקיים, והתורה ללא חיים לאומיים מסודרים תחת הנהגה מדינית ראשית – אין שלמות והידור לתורה כי מבלי ממלכתיות היא עלובה ומסכנה, ולא תוכל לחדור לשכבות העם, לאחד, ללכת תחת דגל לאומי אחד, ולפיכך אין הפרדה בין דת ומדינה כי הן בחינת גוף ונשמה, וכל ניתוק נחשב לגויעה, לחיסול, לאסון ולהופעת הגלות וכפי שקרה בשני החורבנות, ששתי האידיאות לא יכלו לדור יחד ולבנות יחד חברה פוליטית, אלוהית, שמגמתה להגשים דבר ה' וחזון הנביאים בעולם ולכן הקמת מדינת ישראל יש לה ייעוד לקיים רצון ה', ולהסדיר את כל העניינים הממלכתיים עפ"י התורה כדי להחזיר שכינה לציון ולרומם קרן ישראל בעמים דבר שהיה בשפל המדרגה בגלות, כי הגלות מוגדרת כ"בית קברות". (עיין לנתיבות ישראל ח"א עמוד קלו-קלז) והיציאה ממנה היא החייאת והבראת נשמת האומה. כפי בא לידי ביטוי בחזון העצמות היבשות בנבואת יחזקאל (פרק לז, א',יד') "ונתתי רוחי בכם וחייתם והנחתי אתכם על אדמתכם וידעתם כי אני ה'" (שם יד).
ב. מדיניות מדינת ישראל
כיוון שמדינת ישראל ביסודה היא כסא ה' ( אורות קס-ו) הרי היא צריכה לנהל מדיניות אלוהית, מדיניות ברוח התורה והקדושה, שכל אורגניה הממלכתיים יהיו מנותבים עפ"י חוקי התורה ולא "חוקים אנושיים" המעובדים והחקוקים עפ"י השכל האנושי. כי יצירה אנושית היא חולפת ויכולה להתבטל עפ"י נימוקים פוליטיים, ועל פי רצונות המנהיגים מכל סיבה שהיא. מדינת ישראל נועדה להיות "שופרו של הקב"ה" בעולם, לתקן עולם במלכות שדי, לבסס ערכי הנצח והמוסר העליון בקרב תבל, ומשום כך ניתנה לה "חוקה אלוהית" שתסדיר את כל ענייניה הגשמיים להיות כלים להפצת האמת והטוב, וישראל נקראים אילן גדול וחזק, והתורה היא מזון משובח ומעולה, ואם אין ישראל מתעסקים בתורה העולם מסתכן כי המזון לא ירד לעולם "עץ חיים היא למחזיקים בה" (משלי ג'). "קודש ישראל לה' ראשית תבואתה"(ירמיה ב,ג).
נמצאנו למדים שאחריות גדולה מוטלת על מדינת ישראל כי כל הנהגת העולם תלויה בעבודתם (עיין נפש החיים שער א'), בהנהגת המדינה מבחינה מוסרית והיא מסדרת עולמות העליונים, ונותנת כח ליצירה האלוהית להמשיך להתקיים "אל תקרי בנייך אלא בונייך"(ברכות סד, א), ובזמן שישראל עושים רצונו יתברך מוסיפים כח בגבורה של מעלה כמו שנאמר "באלהים נעשה חיל" (תהלים ס,יד) ובזמן שאין ישראל עושים רצונו של מקום כביכול מתישים כח גדול של מעלה (איכ"ר א,לה). בשכלול הרוחני של מדינת ישראל הסגולה הישראלית הולכת וגדלה, הולכת ומתגברת וכל תושב ישראלי מקדש שם שמים במעשיו ומקדם גילוי הרצון האלוהי בכל מעשה בראשית, והגויים מתאווים לחקות את ישראל כמבואר בחזון הנבואי. ובזמן שאינם עושים רצונו יתברך כביכול הוא נלחם בם" (ספרי מטות לא,יד).
כידוע כל אומה מאומות העולם יש לה תפקיד שהטילה עליה ההשגחה העליונה בקידום האנושות ובתיקונה החמרי, ובהתאם לשליחות זו, הטביע ה' תכונות וכשרונות הזקוקים לאומה כדי להוציא לפועל את יעודה, וכל זמן שלא ביצעה תפקידה היא ממשיכה להתקיים בזירה העולמית, ובסיום המטלות, היא נעלמת ויורדת מעל במת ההיסטוריה (עיין אורות לו).
ושונה היא מדינת ישראל שיעודה הוא נצחי, ואינו מוגבל, כי עם ישראל הוא "עם הנצח" והיעלמותו היא זמנית עד שיחזור לאיתנו הראשון להיות עם בתפארתו ובהדרו. ונשאלת השאלה מה סוד נצחיותו של עם ישראל שירד לגלות והושפל וייעודו נשכח ממנו כביכול!
וגילו לנו חז"ל בספרות התלמודית והמדרשית שתפקיד עם ישראל שעמד במעמד הר סיני וקיבל תורה מסיני, לחשוף את המציאות האלוהית בקרב תבל, לרומם קרן התרבות האנושית ולהצמידה לאמונת הייחוד, כי מגמת הבריאה שידע האדם ויכיר את בוראו בהכרה מלאה, וכפי שכתב הרמב"ן (סוף פ.בא,י, וקדושים כ,ג) "ואין אל עליון חפץ בתחתונים מלבד שידע האדם ויודה לאלוהיו שבראו" ולכן יצר עם נפלא והועיד לו ייעוד קדוש "עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו" (ישעיה מג,כא), ולכן מעשיהם של ישראל משונים ממעשי הגויים בכל תחומי החיים, כי עם ה' מגמת יצירתו להפגין נוכחות ה' בחגוי תבל ולהצמיד את הבריאה לרצון העליון, ולכן תפקידנו הוא נצחי ואי אפשר לעם ישראל להתבטל ולהעלם מבמת ההסטוריה כי ביטולו ח"ו נחשב לחרבן הבריאה ולביטולה הטוטאלי וכפי שכתב רבנו הרמב"ן (פ.האזינו לב, כו) "שאי אפשר לישראל להתבטל שאם יקרה כן תהיה כוונת הבריאה בטלה לגמרי, שלא יישאר בהם יודע את בוראו", ולכן התורה מכנה את ישראל "עם סגולה" כי אין ביטול למציאות הטבעית הטבועה בנשמת האומה החצובה מתחת כסא הכבוד, והם נקראים "בן בכורו" של ה', ולא תסור מהם לעולם הסגולה האלוהית "ובך בחר ה' להיות לו לעם סגולה מכל העמים אשר על פני האדמה (דברים יד,ב) ופירש מרן אור החיים הקדוש (שם) שגם אם ישראל יסורו מדרכי ה' לא ימיר אותם באומה אחרת, כי סגולתם היא נצחית (אורות מח) ולכן הם שונים בצורת נפשם מהגויים וכן שונים בגופם שהרי טבועה בהם אות ברית קודש (החינוך מצוה ב') ותמיד נקראים "בני מעליא" (קידושין לו,א) ומעלתם גדולה וצפה תמיד מעל כל מציאות, ושום כח עויין לא יוכל להשמידם ולהכניעם כי "הם וקוב"ה חד הוא" (זוהר ויקרא עג) והקב"ה שיתף שמו הגדול בישראל והם חיים לעד וכפי שהיוצר הוא חי לעולם (ירושלמי תענית פרק ב' הל' ו') ולכן עם ישראל יחיה לנצח ושום כח צבאי לא יוכל לחסלו ו"עם הנצח לא ינוצח" כדברי הסופר הרוסי טולסטוי.
ג. האירועים העולמיים
כל התרחישים הפוליטיים בימינו, הם תהליכים אלוהיים סביב גאולת ישראל שהיא גאולת האנושות "תחיית האומה היא היסוד של בניין התשובה הגדולה, תשובת ישראל העליונה ותשובת העולם כולו שתבוא אחריה" (אורות התשובה פר יז, א), והתעוררות האומה לשוב לארצה ולמולדתה, אור של תשובה יש בה (שם-ב) כי שיבה לחיק המולדת היא שיבה לשורש אלוהי, למהותנו הטבעית. גאולת ישראל אינה עניין פרטי, אלא היא מטרת הבריאה לגאול את האנושות מטומאתה ומניתוקה מיוצרה, לשחרר אותה ממחשבות מצומצמות, ומדעות משובשות, ולכן "הגאולה" עטופה בקשיים רבים, ביסורים, בהסתר פנים, והגויים אינם מסוגלים לקלוט את האור העליון ולכן הם מתנגדים לתחיית האומה, לשיבת ישראל לציון ומתאמצים לחבל בהקמת מדינת ישראל ובהתישבות היהודית בכל רחבי ארצנו שהיא נחלת ישראל לעולמי-עד, ומאז הקמת המדינה, הערבים הפלשתים וחבריהם יצאו פעמים רבות למלחמה נגדה וממשיכים לצרור אותה ולהכפיש את שמה הטוב. והנה בחסדי ה' ובהשגחתו המתמדת על עם סגולתו, האומה הדלה והקטנה ניצחה את אויביה וממשיכה לבנות את ארצה למרות כל השיטנה וההתנכלויות כי מדינת ישראל ביסודה היא "מדינת ה'" וכל הקם עליה כאילו קם על השכינה, כי תקומת האומה היא הקמת "שכינתא מעפרא", הרמת קרן התורה והאמונה, הרמת קרן הצדק והיושר, אהבת כל נברא והשכנת שמו יתברך בעולם (עיין אורות קנח-קנט, עז-פ). מדינת ישראל מבוססת על היסוד שמדינתנו שונה משאר המדינות וצריכה לנהל את ענייניה החומריים, הכלכליים והצבאיים לפי רוח התורה שבחרה בה להיות אומה נבדלת משאר העמים. וכל הסידורים המדיניים והחברתיים הם הם גופי תורה. וככל שיתרחבו ויתפתחו הגורמים המעשיים תגדל רוח התורה ואור ישראל יאיר פני תבל (אורות עז), ולפיכך הנהגת האומה צריכה לנהל את המדינה לפי התכנית האלוקית ולא לוותר על דרישות התורה מפחד הגויים שבמהותם שונאים את ישראל ואינם ששים לתקומתם ולהרמת קרנם, ולכן בגאון ובעוז, נישא דגל האומה והצדק ונפעל ביתר שאת להרחבת גבול ישראל, ליישב כל מרחביה וליישם את חוקי התורה בחיינו הלאומיים, כי אז ההשגחה העליונה תלווה את כל צעדינו הפוליטיים, החברתיים והכלכליים לעשות חיל ולהיות אומה נבחרה.
מנהיג ישראלי טוב חייב לראות עצמו "עבד נאמן" לעם ישראל כדברי חז"ל למי שנושא בתפקידי הנהגה שררה אני נותן לכם? עבדות אני נותן לכם" (הוריות י,א). ואלו הם המנהיגים האמיתיים, רועי ישראל שרק טובת עם ישראל עומד לנגד עיניהם ולא כסאם וכבודם, ולכן כל הניגש לבחירה ציבורית חייב לדעת בהכרה ברורה שרק טובת מדינת ישראל וחיזוקה למסורת ישראל, לשורשיו ולתורתו הם האתגרים החשובים שצריכים להניע את תפקידו הציבורי ולא האינטרסים הפרטיים שלו, וכל מנהיג ציבורי שלא יחוש תחושה זו, לא יוכל למלא את תפקידו באמונה וביעילות רבה. מדיניות ישראל תתבסס על הכרת זכותנו האלוהית על ארץ ישראל שהיא נחלת ישראל, וחלילה לוותר על כל מקום שהוא קדוש בקדושת א"י, כי המוותר על חלק ממנה כתב הרב חרל"פ זצ"ל הוא "כופר בארצו" והוסיף "ואין ספק שאם יגיע מצב שיצטרכו חלילה לחתום על כתב חוזה בינלאומי שמשמעו יהיה ויתור איזה שהוא מכל זכותנו על א"י, נוח יותר לחותמים לקצץ בהונות ידיהם ולא יקצצו בנטיעות גן רוה (ספר מעייני הישועה ועיין שיחות הרצ"ה בראשית עמוד 435 ).
בשעה טרופה זו על ממשלת ישראל לפעול לחיזוק מורשת ישראל, לבצר את החינוך היהודי בקרב הנוער, לבסס את ערכי הנצח של העם היהודי בכל אורחותינו הלאומיים, להניף דגל ההתיישבות, החוסן הלאומי ומורשת ישראל, להתמודד מול האויב החיצוני והפנימי, כי בתקופה קשה זו עומדות לפני העם משימות לאומיות – מבחוץ, האיום האיראני ומבפנים, אתגרי החברה הישראלית וצרכיה, וכל זה דורש אחדות לאומית, ליכוד השורות בכל תחומי החיים, ומעל לכולן הנחלת מורשת התורה לכל ילדי ישראל, כי תיקון החברה תלוי בתיקון החינוך שתכליתו תיקון הדעות והמידות ולא הלעטת התלמיד בצרור ידיעות ובהשגת ציונים גבוהים תוך התעלמות מתיקון המידות והמעשים. וככל שנאחז יותר במרחבי ארצנו כך יגדל כוחה החומרי והרוחני של האומה כי שלמות העם תלויה בשלמות נחלתה (ספר ערי מקלט).
ועוד מנהיג טוב צריך להיות מודע לקשיים בהנהגת ציבור "סרבנים הם, טרחנים הם" (ספרי בהעלותך יא,יב) ובכל זאת אשריו שמתמנה על עם קדוש ותפקידו לחבר את ישראל לאמונת הייחוד, למנוע ניצול החלשים על ידי החזקים.
בסיכום, "מלכות ישראל" היא כלי אדיר שבלעדיו עם ישראל לא יוכל לקיים את תפקידו עלי אדמות, כי מגמתו לקדש שם שמיים בתחיית ארצו על ידי הקמת ממלכת כהנים וגוי קדוש, ולכן חוק הוא לממלכה קדושה המצייתת לחוקי התורה ולמוסרה העליון, וכפי שהנהיג דוד המלך במלכות בית דוד ומשום כך "מלכות ישראל" נקראת "מלכותא דארעא" כעין מלכותא דרקיעא (ברכות נח,א), וקיומה האידיאלי תלוי במציאות מוסדותיה הלאומיים שהם "משכן" דהיינו מלכות בית דוד, שופטים דהיינו סנהדרין הדנים עפ"י משפטי התורה, כהנים שמכפרים על העם, נביאים שתפקידם לבקר את הפרט והכלל לתקן ולשכלל את ליקוייהם ורק במציאות אלוהית זו, האומה תמלא ייעודה הקדוש ותהיה "תפארת העמים" כי כולם יכירו בסגולתה, בצביונה האלוהי ויפארו אותה וישאפו להיצמד למלכותה, לאמונתה ולתורתה כי כולה חסד, חמלה וחנינה על כל יצורי תבל, ושאיפת עצמיותה להיטיב לכל העמים גם לאלה שהריעו ודיכאו אותה (אורות קלט). ונסיים בדברי מרן הגרב"צ עוזיאל זצ"ל בהופעתו לפני ועדת החקירה האנגלו אמריקאית על ארץ-ישראל "הוציאו משפט צדק ואמת, להשיב לעם עתיק יומין את חרותו ומדינתו, כי בשלומו יהיה לכם שלום, ובחרותו יהיה חזון אחרית הימים לשלום העולם כולו", ולכן מחובתנו להסיר כל גורמי הפירוד והמחלוקות ממחננו וממדינתנו ולטפח במקומם השלום האחדות הלאומית, כדי שמדינתנו תהיה כחומה בצורה מבוצרת ומלוכדת שלא ישלוט עליה שום כח הורס ומתנקם.