יום הכיפורים שבו ספרי חיים וספרי מתים נחתמים (תנחומא וישלח ב).
יום הכיפורים מכפר על המזיד כשוגג, ומכפר על השבים ואין מכפר על שאינם שבים (שבועות יג, יומא פה,ב ורש"י לויקרא כג, כז).
היום הכיפורים הוא זמן תשובה לכל, ליחיד ולרבים והוא קץ מחילה וסליחה לישראל (רמב"ם הל' תשובה פ"ב הל' ז).
יוה"כ מכפר על הקלות ועל החמורות שנאמר "כי ביום הזה יכפר עליכם מכל חטאתיכם" (פרקי דר"א מו).
שחורה אני ונאוה - חשורה אני כל ימות השנה ונאוה ביוה"כ, כך ישראל אע"פ שמתלכלכים בעוונות כל ימות השנה בא יוה"כ ומכפר (שהש"ר א ושהש"ר ו ושוחר טוב קב).
אע"פ שהתשובה והצעקה יפה לעולם בעשרת הימים שבין ר"ה ויוה"כ היא יפה ביותר ומתקבלת היא מיד (רמב"ם תשובה פ"ב הל' ו-ז).
אמר השטן לקב"ה הרי הם (ישראל) כמלאכי השרת ואיני יכול ליגע בם (שוחר טוב כז ופרקי דר"א מו) כי הם נקיים מכל חטא ביוה"כ.
עבירות שבין אדם לחבירו אין יוה"כ מכפר עד שירצה את חברו (יומא פה,ב: ורמב"ם הל' תשובה פ"ב הל' ט-י).
אך בעשור לחודש השביעי הזה יום הכיפורים הוא מקרא קודש יהיה לכם ועיניתם את נפשותיכם (ויקרא טז, כט-ל: ויקרא כג, כג-כז-כח).
אין יוה"כ ולא החטאות ולא האשם מכפרים אלא על השבים המאמינים בכפרתם, אבל המבעיט בהן אין מכפרים בו וכן המבעט ביוה"כ אין יום הכיפורים מכפר (הרמב"ם הל' שגגות פרק ג הל' י).
ועיצומו של יוה"כ מכפר לשבים שנאמר "כי ביום הזה יכפר עליכם" (ויקרא טז,ל: הרמב"ם הל' תשובה פ"א הל' ג) כלומר עצמו של יוה"כ יש לו סגולה לכפר על כל העוונות והפשעים.
במקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים אינם יכולים לעמוד (ברכות לד,ב).
אמרו רז"ל "שטן" בגימטריא 359 ו"השטן" 364, השטן שולט כל השנה אבל יום אחד אינו שולט וזה יוה"כ (יומא כ,א ומדרש תהלים כז,ד: זוהר אחרי מות סג,א).
הוא יצר הרע, הוא השטן, הוא מלאך המוות (בב"ת טז,א וספר מאמר העיקרים לרמח"ל).
"חי אני נאום ה' אלהים אם אחפוץ במות הרשע כי אם בשוב רשע מדרכו וחיה" (יחזקאל לג, יא).
כל האומר הקב"ה ותרן יוותרו בני מעוהי (בב"ק נ,א ואור החיים לויקרא ט,ח).
אשריכם ישראל לפני מי אתם מיטהרין, מי מטהר אתכם? אביכם שבשמים שנאמר "וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם" (יומא ח, מט).
כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאתיכם לפני ה' תטהרו (ויקרא טז, ל).
עבירות שבין אדם למקום יוה"כ מכפר אבל עבירות שבין אדם לחברו אין יוה"כ מכפר עד שירצה את חברו "שנאמר לפני ה' תטהרו" (ויקרא טז,ל ויומא פ"ח, מ"ט).
"ימים יוצרו ולו אחד בהם" (תהלים קלט,טז): זה יום הכיפורים לישראל שהוא שמחה גדולה לפני מי שאמר והיה העולם (תנא דבי אליהו רבה א ושפת אמת יוה"כ תרמט ד"ה איתא).
"לפני ה' תטהרו" (במדבר טז,ל) כתב ה"כלי יקר" אין יוה"כ מכפר כי אם לשבים וקודם שיכפר עליהם ה' חייב כל אדם לטהר עצמו מכף רגל ועד ראש מכל טומאות העוון ואח"כ יטהר אתכם ה' על ידי הכפרה.
האומר "אחטא ואשוב אחטא ואשוב" - אין מספיקין בידו לעשות תשובה - "אחטא ויוה"כ יכפר" אין יוה"כ מכפר (יומא פה).
"טוב וישר על כן יורה חטאים בדרך" (תהלים יח, נ) אמר ר' פנחס למה הוא טוב? שהוא ישר ולמה הוא ישר? מפני שהוא טוב, על כן יורה חטאים בדרך שהוא מורה להם דרך שיעשו תשובה.
אך בעשור לחודש (ויקרא כג,כז) כל אכין ורקין שבתורה מיעוטים, מכפר הוא לשבים ואינו מכפר לשאינם שבים (רבנו בחיי ובעל הטורים).
וטעם שלא יעשו מלאכה ביוה"כ כדי שלא תהיינה הנפשות מתעסקות חוץ מבקשת כיפור עוונות (הראב"ע לויקרא כג, כט).
חמשה עינויים הכתובים בפסוק (ויקרא כג, כז-לב) כנגד חמש פעמים "נפש" הכתובים בפסוק זה (בעל הטורים ויקרא כג, כז).
פורים נקרא על שם יוה"כ שעתידים להתענג בו ולשנותו מעינוי לעונג (תיקוני זוהר - תיקון כא, תפארת ישראל פרק נג: ושו"ת הרשב"א חלק א סימן צג ופרי צדיק פורים אות א).
לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב וכיום הכיפורים (תענית פ"ה מ"ח).
אמר ר' אלעזר: בנוהג שבעולם אדם שביזה את חברו ברבים... אין החבר מוחל לו אלא אם כן יפייס אותו בפני כל מי ששמע עלבונו, לא כן הקב"ה אדם מחרף ומגדף בשוק, והקב"ה אומר לו עשה תשובה ביני לבינך ואני מקבלך (מדרש).
"דרשו ה' בהימצאו"- אלו עשרת ימי תשובה שבין ר"ה ליוה"כ שהוא שרוי ביניכם (תנחומא האזינו).
מה טעם תיקנו וידוי בלשון רבים? חטאנו ולא חטאתי? מפני שכל ישראל גוף אחד וכל אחד מישראל הוא איבר מתוך הגוף הגדול וישראל ערבים זה לזה...
מפטירים ביום הכיפורים הפטרה ביונה הנביא כדי ללמד את בני אדם שאין אדם מסוגל לברוח מפניו של הקב"ה אם עבר עבירות וגם ללמדנו שגם אנשי נינוה שלא היו בני ברית חזרו בתשובה שלמה וכ"ש עם ישראל.
יוה"כ הוא יום השלום הגדול שהרי ישראל מתפייסים זה לזה ומתפללים תפילת "כל נדרי", וכל המחיצות מתבטלות וביום קדוש זה כולם נעשו אגודה אחת לעשות רצונו של מקום בלבב שלם.
אמר ר"ל מאי דכתיב "וידי אדם מתחת כנפיהם" (יחזראל א): זה ידו של הקב"ה הפרוסה תחת כנפי החיות כדי לקבל בעלי תשובה מפני מידת הדין (פסחים קיט).
נקרא "יום הכיפורים" בלשון רבים "כתב בעל "תוספת ברכה" כלומר כנסת ישראל צריכה שתי כפרות - כפרה למעלה ולמטה או שהן החיים והמתים צריכים כפרה (ספרי פ.שופטים).
"ימים יוצרו ולו אחד בהם" (תהלים קלט,טז): זה יום כיפור (תנא דבי אליהו רבא א) כלומר יום כיפור מאחד כל הימים, מאחד כל הנפשות, כי נפשות ישראל קרובות זו לזו ורק החטאים גורמים פירוד וחילוק בין איש לרעהו ככתוב "עוונותיכם היו מבדילים ביניכם ובין אלהיכם" (ישעיה נט,ב) וע"י התשובה והפיוס תתאחדנה שוב הנפשות ולכן השטן וחייליו אינם יכולים לקטרג ולהשטין על עם אחד ומיוחד.
כתב הרמח"ל (דרך ה' ח"ד פ.ח אות ה) ענין יוה"כ הוא שהכין האדון ברוך הוא לישראל יום אחד שבו תהיה התשובה קלה להתקבל והעוונות קרובים להימחות (עיי"ש).
כיצד מועילה התשובה שיתקרב החוטא לקוב"ה הרי קיי"ל "נראה ונדחה-אינו חוזר ונראה"? ותירצו כיון שהתשובה טבעית וקרובה לאדם אין זה דיחוי ולכן מקבל כל השב אליו (כתנות אור לבעל "פנים מאירות" וכלי יקר לדברים ל,יא-יב).