קץ נתתי לימיני כל זמן שבני משועבדים עמהם תהא ימיני משועבדת להם, גאלתי בני, גאלתי ימיני (מדרש שוחר טוב תהלים קלז).
לא נשבר לבם של ישראל אלא בשביל שחרבה ירושלים. (שוחר טוב תהלים קמו)
ביום חבוש ה׳ את שבר עמו, ומה שבר עמו? זו חרבן ירושלים, ומי שהחריבה הוא בונה אותה (ישעיה ל, כו ומדרש שוחר טוב קמו)
כל תהליך הגאולה השלישית הוא לפעול לכינוס נדחי ישראל ולבנין ירושלים (קול התור: ספר דורש לציון, ובספר דרישת ציון)
בשעה שמלך המשיח בא, עומד על גג בית המקדש ומשמיע להם לישראל ואומר ״ענוים״ הגיע זמן גאולתכם (ילקוט ישעיה רמז תצ"ט)
אמר הקב"ה לישראל הוא ואורי הוא אורכם ואורכם הוא אורי, אני ואתם נלך ונאיר לציון (ילקוט ישעיה, א)
כתב ריה"ל (כוזרי ה, בד) על חפסוק בתהלים (קב, טו) "כי רצו עם עבדיך את אבניה, ואת עפרה יחוננו וז"ל, כי ירושלים אמנם תיבנה כשיכספו לה בני ישראל תכלית הכוסף עד שיחוננו אבניה ועפרה.
כל טובות וברכות ונחמות שהקב״ה עתיד ליתן לישראל אינן אלא מציון (ויקרא רבה פ. כד, אות ד).
נפסק בשו"ע (סימן קפט) כל מי שלא אמר מלכות בבונה ירושלים לא יצא ידי חובתו ונימק מרן הב"י בשם שבלי הלקט "שאין נחמה גמורה אלא בחזרת מלכות בית דוד", ובלי מלכות בית דוד וזכירת ארץ ישראל אי אפשר לכונן חיים מדיניים ריבוניים אידיאליים.
ואם נחרבנו ונחרב העולם עמנו על ידי שנאת חינם, נשוב להיבנות והעולם עמנו יבנה על ידי אהבת חינם (אורות הקודש ח"ג, שכד)
היכן מתרוממות קרנם של ישראל - בירושלים (מגילה ז,ב)
ירושלים נקראת כסאו של הקב"ה (ירמיה ג, יז) ואין הכסא שלם עם שכירת זרעו של עמלק (דעת זקנים מבעלי התוס׳ לשמות יז, טז)
אמר ריב"ל: אמר הקב"ה לישראל אתם גרמתם להחריב את ביתי ולגלות את בני היו שואלים שלומה של ירושלים, ואני נותן לכם שלום "שאלו שלום ירושלים ישליו אוהביך" (סוף מסכת דרך ארץ זוטא)
ויה"ר מלפני ה׳ אלוהי אבותינו שתרחם על ירושלים עיר הקודש, העיר אשר בחרת ועל מקדשך ברחמים הרבים (מרן החיד"א בספרו עבודת הקודש)